RECENTE POSTS

Het spoor bijster zijn (/Seth)

Goed nieuws voor iedereen die dacht dat privacy nog iets betekende in Nederland: OV boa’s krijgen naar verwachting toegang tot het rijbewijsregister.

Dat is dus die gezellige databak met pasfoto’s en gegevens van twaalf miljoen mensen. Twaalf miljoen. Omdat iemand zonder kaartje in de sprinter naar Almere zit te mokken.

De Autoriteit Persoonsgegevens zei begin dit jaar nog vrij helder: doe dit niet. De noodzaak is niet aangetoond. Sterker nog, de meeste aanhoudingen in het OV gaan om mensen zonder rijbewijs. Dus om zwartrijders te identificeren, krijgen boa’s toegang tot een register waar de doelgroep vaak helemaal niet in staat. Logica van beleidsniveau: als je je sleutel kwijt bent in de keuken, zoek je in de kelder, want daar hangt beter licht.

Maar het kabinet vindt het kennelijk allemaal prima. Want veiligheid. En sneller werken. En zelfstandig zonder politie. En als je maar vaak genoeg “overlastgever” zegt, past er ineens een hele AVG door het poortje. Gewoon even openzetten voor de spoorpet.

Ondertussen krijgt ook iedere conducteur een bodycam, want het OV moet veiliger. Prima, personeel moet veilig kunnen werken. Maar dat is blijkbaar alleen nog te regelen door Nederland langzaam om te bouwen tot een rijdende surveillancestaat met een dalurenabonnement.

Privacy? Instappen graag. Vergeet niet uit te checken bij de function creep.

5 5 stemmen
REET DEZE POTS!

4 REACTIES

Abonneer
Laat het weten als er
guest
4 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Grotesnor
21/05/2026 - 23:02 23:02

Maar eerst heeft Adnan al laten merken hoe blij hij is met zijn nieuwe wapenstok.

Ds. Ploppo
Redacteur
22/05/2026 - 10:23 10:23

De volgende stap zijn stroomstootwapens gevoed door de bovenleiding. OK toegegeven, wat lastig in de bus, tenzij je in Arnhem conducteert…

Draiz
Beheerder
23/05/2026 - 10:14 10:14

De boa legt de overlastgevers klaar op het spoor en de speciaal opgeleide machinist rijdt er overheen. En dan ruimen de speciaal opgeleide schoonmakers alles op. 100% minder overlast van veelplegers!

Grotesnor
Antwoord aan  Draiz
23/05/2026 - 15:37 15:37

De BOA kan de wissel omzetten. Rijdt de trein over 5 zwartrijders of 1 overlastgever?

problem

Latest Posts

Account

U ZEI:

OOK NIET TE MISSEN