Komkommerkwel in de provincie, dames en heren, want alles moet steeds veiliger en veiliger, en dat doet allerlei leuke activiteiten de das om. Dat er vorig jaar in het sowieso levensgevaarlijke Haaksbergen een mongool met een monstertruck het publiek in reed is een reden voor Gemeentes om eens naar de veiligheid van hun eigen lokale evenementen te kijken en dat gaat niet zonder slachtoffers. Zo sneuvelde in het altijd feestelijke Woudrichem eerder dit jaar de Kampioenschappen Visbakken en in het levensgevaarlijke Haaksbergen zelf ging de Tropical Dance Party afgelopen zaterdag niet door. Maar het euvel breidt zich verder uit! Nu sneuvelt ook al de reeds 30 jaar bestaande Wijnewoudiaanse traditie van het ringsteken. De gemeente wil namelijk dranghekken neer zetten. De organisatie vindt dat schijnveiligheid omdat die hekken niet heel geweldig zijn in het tegenhouden van op hol geslagen paarden en/of monstertrucks en trekt dus maar helemaal de stekker eruit. Alsof dit allemaal nog niet ellende genoeg is, zitten romantische nachtelijke boottripjes in Ketsheuvel er voorlopig er ook al niet meer in. Uw eigen regionale veiligheidsleed kunt u, uiteraard, kwijt in de comments.
De Losse Flodders van Defensie
Soldaten moeten pang pang roepen. Heel de politiek in rep en roer want de kogels zijn op. Als residentiële oud-militeer, laatstelijk gesorteerd onder het Wapen der Cavalerie, peloton der Verkenners, was uw aller Jake allerminst verbaasd. Dit is geen nieuws namelijk. Tijdens oefeningen en met name in de algemene basisopleiding van soldaten wordt al jaren driftig “Pinda, pinda” in de bossen rond de kazernes geroepen. Een zeer Nederlandse oplossing om de oefenmunitie uit te sparen. Toen ik dit komkommerbericht dan ook las, dacht ik bij mijzelf “Ehhh hoe dan is dit nieuws?”. Vooral schoot bij mij de vraag door het hoofd waarom hoofdbeboterde politici, die nog nooit een puptent van binnen hebben gezien, zo verontwaardigd doen over het door henzelf ingestemde afbraakbeleid. Het is al jaren bekend dat Defensie meer met minder moet doen omdat onze regeringen nou eenmaal liever geld aan bankiers overmaken dan een fatsoenlijk defensieapparaat op poten houden. Defensie op haar beurt steekt bij monde van Hennis Lockheed liever geld in een vliegende container dan fatsoenlijke uniformen en ander materieel. “Never forget that your gun is made by the lowest bidder” is een kreet die elke militair als mantra tot zich krijgt vanaf dag één in de basisopleiding. Dat er nu dan ‘opeens’ tekorten aan munitie zijn is dan ook een bericht in de lange reeks van: “Defensiematerieel niet op orde / te weinig / defensie ontslaat [vul hier een getal in] en defensie moet dingen doen die ze operationeel niet meer kunnen”. Binnenkort dan ook in het nieuws: “Door de hoge dieselprijs moeten de chauffeurs van voertuigen voortaan ‘Vroem Vroem’ roepen”. Als je een afbraakleger bezuinigt, dan is dat precies wat je krijgt. Onze huidige krijgsmacht is in zo’n uitgeklede staat dat bij een hernieuwde poging van de Duitsers om ons vorstenhuis te verschalken, waarschijnlijk weer de Waterlinie in gebruik moet worden genomen. Maar ach, wellicht lacht een vijand zich wel een bruine broek om het “Pinda, pinda”. Een voordeel: oorlog is een stuk minder bloederig zo. Wel netjes 10 seconden blijven liggen als je bent geraakt, mannen!
(deze post is tot stand gekomen door onderwijl schrijfgeluiden te maken -redactie)
Verzin een Onderschrift 03-08-2015
“Hoe weet je dat een dom blondje aan telefoonsex doet?”
14 x bunkerkoffie voor onze eigen cspr, want hij wint de VEO van vrijdag! Waarschijnlijk ligt ie ergens glimmend van de factor 50 met zijn pik in het zand, dus mocht het volautomagische archief een foto uitzoeken. Verzin er een onderschrift bij de foto, ram die in de reacties en dan maar F5-en om te zien of je geplust wordt. Het onderschrift met de meeste plusjes maakt je winnaar en geeft je de eeuwige roem op de interwebs, bovendien mag je ook de volgende VEO-foto uitzoeken. Hoe gaaf is dat dan? Alweer niet gewonnen? Faalhaas! Poets snel je skills op in het ovenverse augustus VEO-topic van het Reteforum. Succes!
RC Weekendintro: Wie dit leest is … of niet.

Terwijl landelijke sides van dagbladen dingen als een komkommerblog produceren om toch maar een beetje invulling aan de week te geven in tijden waarin zelfs de Radio DJ’s zoiets hebben van “ja, doei he, ik ga Mojito’s drinken op één of ander strand”, staat de wereld stiekem niet stil. Ongemerkt is er weer een week voorbij geslopen waarin veel gebeurde: Varifocus kwam onder vuur te liggen toen bleek dat hij een Plan B met betrekking tot een eventuele Grexit voorbereidde. Logisch, want dat regeren vooruitzien is een mythe die zoveel mogelijk bestreden moet worden. Tegelijkertijd staat de wereld op z’n kop wegens de dood van een L.. nee, wacht, dit komt stiekem toch uit de komkommerbak. Excuses. Er zijn wrakstukken gevonden van MH370. Eindelijk, zullen we maar zeggen. De zoektocht heeft zo lang geduurd dat het relevante nieuws over geboekt resultaat er inmiddels uit zag als de komkommerbak. Zo, bent u weer even bijgepraat. Voor meer komkommergezwets verwijzen we naar de media. Mocht u niet op een strand liggen en geen weekendplannen hebben met de Frau en/of kinderen dan wijzen wij u erop dat de Gay Pride dit weekend is, en de rest van u: blijf rustig op dat strandbedje liggen. Bestel nog een Mojito of bier. Fijn weekend.
Afrekenen met het Koningslied
De rekening die je wist dat ging komen is eindelijk hier. Ja, die zag verder niemand aankomen. Dat “gratis” koningslied heeft ons dus ruim een half miljoen gekost. Waaraan? Dat weet geen hond: de artiesten hebben gratis meegewerkt, Ewbank heeft geen factuur voor het componeren of de studio gestuurd en Ahoy niet voor het huren van de zaal. De NPO beweert dat dingen als de videoclip, een live verbinding en aankleding van het geheel ruim een half miljoen gekost hebben. Cool story, bro. Maar wacht: videoclip? Live-verbinding? Dat zijn toch juist dingetjes waar de NPO goed in is en al de spullen voor heeft? En die app, die was toch ook in eigen beheer? Waarom kost dat zoveel geld? En aankleding? Kon Joop van den Ende dat niet even regelen voor een vriendenprijsje, die zat toch ook in dat comité?
550.000 uitgeven aan één lied waarbij het grootste gedeelte van de productie gratis is, dat is gewoon zo’n knap staaltje geld over de balk smijten dat het stinkt alsof Jos van Rey in een blender heeft zitten schijten en er daarna een moneycocktail van maakte, die in de roer gesmeten heeft en er daarna een vriendjezakenrelatie voor inhuurde om hem weer uit te baggeren. De vraag is natuurlijk wat er erger is: dat die 550k van onze belastingcenten zijn of dat de artiesten die dat gedrocht mogelijk hebben gemaakt daar niet eens een cent van gezien hebben. Lang leve de Koning!
RCLNM – Windhand – Orchard
Denkend aan uw buren en uw goede nachtrust hebben we voor vandaag een rustgevend, langzaam muziekje uitgezocht voor de Late Night Music. Het is tenslotte avond, nietwaar? De afdeling Juridisch staat hier te seinen dat het wellicht ter interpretatie nodig is erbij te vermelden dat de bunker met tonnen aan gewapend beton zo goed als soundproof is en wij dus hoegenaamd geen burengerucht kunnen veroorzaken. Wellicht is onze definitie van rustgevend ook wat onderhevig aan relativiteit, wat met Meneer de Greef die z’n 14e toetsenbord vandaag net in de prullenbak gooit en wat Bas Taart ook doet in die ruimte onder de bunker waar we zo af en toe luide knallen vandaan horen komen. In ieder geval is het clipje erg inspirerend. Welterusten!
Eén Voor Allen, Ieder Voor Zich.
Deze week konden we lezen dat Nederlanders vinden dat comazuipers zelf maar voor hun ziekenhuiskosten op moeten draaien. Het is een zorgwekkende situatie wanneer we mensen die we wettelijk gezien niet in staat achten verantwoordelijk met alcohol om te gaan, wel verantwoordelijk gaan stellen voor de gevolgen daarvan. Afgezien van of de methode van verbieden in plaats van voorlichten nou zo geweldig werkt met al die comazuipers, is het gek dat het bieden van medische zorg in ene aan een soort schuldvraag wordt onderworpen om te kijken of iemand zelf voor de kosten op moet gaan draaien. Want als je dat principe eenmaal invoert kan dat nog wel eens flink rigoreus effect hebben. Wat is het volgende? Een gebroken been bij het skieën? Bij een verkeersongeluk kijken of iemand daar zelf schuldig aan was om te kijken of de verzekering het wel vergoedt? SOA-behandelingen voortaan allemaal voor eigen rekening, tenzij je kunt bewijzen dat dat het gevolg van een verkrachting was?
We zijn allemaal elkaars vijand geworden in een poging de kosten voor onszelf ietsje minder te maken. Als je in een dal terecht komt is het vast je eigen schuld. Dikke bult. De psychologische strijd in Nederlandse media is er niet eentje tussen het volk en de corrupte elite maar eentje van “één voor allen en ieder voor zich”. We geven af op iedereen die het in z’n hoofd haalt om van collectieve voorzieningen gebruik te maken en al helemaal als we onszelf op de één of andere manier wijs kunnen maken dat het waarschijnlijk hun eigen schuld is dat ze van die voorzieningen gebruik moeten maken. Zo verwordt het vangnet tot een strafmechanisme: in plaats van helpen willen we eerst beoordelen. Niet of mensen de hulp wel nodig hebben, nee, of ze die hulp wel verdienen of dat ze er maar lekker zelf voor op moeten draaien. De vraag is of dat dan nog wel een vangnet is, of een vorm van Russische Roulette. Worden we hier nou veel beter van? Of zijn het toch vooral de verzekeringen die minder hoeven te dekken als we dit doen die hier beter van worden?
MH17 Tribunaal – Dolk In De Rug Van De Nabestaanden
” ‘Njet’ tegen MH17-tribunaal” kopt het NAVO-vodje Telegraaf vandaag. “De Amerikaanse ambassadeur bij de VN, Samantha Power, liet weten dat „geen veto vervolging en onderzoek naar deze afschuwelijke misdaad in de weg zal staan”. Volgens haar is het gevolg van het Russische veto dat de pijn van de nabestaanden nog wordt verergerd, terwijl ze al zo veel hebben doorstaan.” Rusland sprak haar veto uit tegen het oprichten van een VN-tribunaal dat “de daders moet gaan berechten”. Het probleem is dat dit tribunaal geen onderzoek zou gaan doen naar wie de daders zijn, maar zich daarbij zou baseren op de bevindingen van het door Nederland geleide onderzoek waar de verdachte Oekraïne zelf deel van uitmaakt en verdachte Rusland niet. Dit was een politieke move: nu kan net worden gedaan alsof Rusland het onderzoek frustreert. Verwacht dus niet teveel van het rapport dat in oktober wordt gepubliceerd – de schuldvraag is nog niet aan de orde, het onderzoek kijkt alleen naar de oorzaak van de crash. Maar erger nog is de enorm hypocrisie dat we de “berechting van de daders” door de VN willen laten doen, maar niet het onderzoek naar de ramp zelf. Dat had Rusland (hierin gesteund door een groep nabestaanden) namelijk precies een jaar geleden voorgesteld. “Het onderzoek naar de crash van vlucht MH17 van Malaysia Airlines, moet onder de vlag van de Verenigde Naties worden uitgevoerd. Dat zei de Russische minister van Buitenlandse Zaken Sergei Lavrov maandag. Het onderzoek moet wat hem betreft zo snel mogelijk beginnen. ”Daarvoor moet de Veiligheidsraad een duidelijke beslissing nemen”, aldus Lavrov. Een VN-missie in het gebied zou meteen voor de nodige veiligheid voor de onderzoekers kunnen zorgen.” Wat was de Nederlandse reactie op dit verzoek? “Een aantal nabestaanden wil dat Nederland het onderzoek overdraagt aan de Verenigde Naties, omdat ze niet tevreden zijn met de wijze waarop Nederland het feitenonderzoek en het strafrechtelijk onderzoek uitvoert. Het kabinet wijst dit af.“
Verzin een Onderschrift 30-07-2015
“Van in uw hoeperde-poep hoer-aars!”
14 x containers biltong voor Loeleh, want hij wint de VEO van gisteren! We hoefde niet eens om een foto te vragen, want vanochtend liep ie de spamfolder al vol te blaffen. Verzin er een onderschrift bij de foto, ram die in de reacties en dan maar F5-en om te zien of je geplust wordt. Het onderschrift met de meeste plusjes maakt je winnaar en geeft je de eeuwige roem op de interwebs, bovendien mag je ook de volgende VEO-foto uitzoeken. Hoe gaaf is dat dan? Alweer niet gewonnen? Faalhaas! Poets snel je skills op in het lijkstijve juli VEO-topic van het Reteforum. Succes!
In de Ban van de Stats
Het is vandaag 61 jaar geleden dat Tolkien het eerste deel van de Epos “The Lord of the Rings” publiceerde onder de naam “The Fellowship of the Ring”, oftewel: nog maar vijftig jaar tot dit fantastische boek (zag u wat ik daar deed?) elftig-en-één is. Reden voor een paar feiten en cijfers over de wereld van Tolkien. Omdat het kan. Het aantal ringen, morgul, hoeveel er in de Fellowship zaten en andere feiten kunt u uit de boeken zelf halen, maar sinds 1954 heeft de tijd niet stil gestaan en tegenwoordig hebben we in de echte wereld dingen als Google Maps, infographics, statline en andere databases met interessante wishwashes. Tot nu toe is nog niet berekend hoeveel Tolkien-nerds er op het internet zijn, voor zover in de bunker bekend, maar het zijn er veel. Dat leidt dan op het internet weer tot heersende projecten als LotR Project: een verzameling van gedigitaliseerde kaarten met routes, statistieken over de boeken van Tolkien, stambomen van personages uit de boeken, etc. Na de klik staan een paar feiten en cijfers over de wereld waarin The Fellowship zich afspeelt, maar voor de echte data gaat u dus naar deze side.
Verzin een Onderschrift 29-07-2015
“Hipsterbaard? Check. Hipsterbril? Check. Hipsteroordoppen? Check. Hipsterpose? Check. Urban Environment? Check. Hipstershirt? Mwah. Maar is het een negert? Check. Uw resultaat: boring.”
Geen man (?) van beperkingen die Napster, maar dat was wel het winnende onderschrift van de VEO van gisteren. De vakantiecrew in de bunker heeft de handen vol aan het keihard doorblazen van soppende gleuven, dus er was geen tijd om een nieuwe foto op te vragen. Gelukkig kwam Flepz0r af met deze foto. Verzin er een onderschrift bij, ram die in de reacties en dan maar F5-en om te zien of je geplust wordt. Het onderschrift met de meeste plusjes maakt je winnaar en geeft je de eeuwige roem op de interwebs, bovendien mag je ook de volgende VEO-foto uitzoeken. Hoe gaaf is dat dan? Alweer niet gewonnen? Faalhaas! Poets snel je skills op in het terminale juli VEO-topic van het Reteforum. Succes!
RC Late Night Music: Nasa – Golden Record
Het mag bekend zijn dat ruimtevaarttuig Voyager 1 een gouden plaat met zich mee draagt met daarop een boodschap voor andere beschavingen. De afbeeldingen en geluiden proberen uit te leggen wat de origine is van Voyager 1. De begroetingen, die in verschillende talen op de plaat staan, zijn nu ook te beluisteren voor ons aardelingen.
Van Dit Filmpje Wilt U Die Soppende Gleuf Keihard Doorblazen!
Terwijl in Australië christenen collectief bezig zijn kleuters te deuken pakken ze in Nieuw Zeeland de zomervakantie heel anders aan. De zomerpleziertjes in Nieuw-Zeeland zijn namelijk kunstmatig glad- zoals Flepz, GREEF en ondergetekende ze graag zien- en worden genomen met een snelheid van zo’n 60 kilometer per uur. Om te zorgen dat het een en ander lekker glijdt woordt er per uur zo’n 3700 liter water weggepompt, met als gevolg dat alles naast zomers warm ook lekker nat is. Het duurt maar anderhalve minuut, maar, hey, het glijdt als een malle! Filmpje vind u, gek genoeg Safe For Work, na de klik.













