More

    RECENTE POSTS

    10 Uur Zwijgzaam Wandelen Door New York

    10 uur zwijgzaam wandelen door de straten van New York levert nogal bijzonder materiaal op. Zeker wanneer de wandelaar in kwestie een stevig bebilde dame is met een zwarte skinny jeans en een strak t-shirt aan. Als klap op de vuurpijl wordt zo ook nog eens meerdere malen gezegend door God. De boodschap van de video is wel wat hysterisch Amerikaans, maar wonderlijk is het wel. Kun je nagaan wanneer ze echt een stoot van een chick gebruikt hadden voor de video!

    0 0 stemmen
    REET DEZE POTS!

    28 REACTIES

    Abonneer
    Laat het weten als er
    guest
    28 Reacties
    Oudste
    Nieuwste Meest gestemd
    Inline feedbacks
    Bekijk alle reacties
    fishbowl
    29/10/2014 - 11:17 11:17

    Wat nou harassment? Da’s toch een mooie opsteker voor zo’n brandkast op pootjes?

    Illuminatus Magnus
    29/10/2014 - 12:05 12:05

    harassment |həˈrasm(ə)nt, ˈharəsm(ə)nt|: aggressive pressure or intimidation: they face daily harassment by the police.

    Tsja. Ze is er niet op gesteld, ok, kan ik in komen, al is het voor 10 uur lopen door een drukke stad een niet zo enorm hoge score. Maar om het dan maar meteen harassment te noemen? Daarmee doe je wel een beetje heel erg aan begripsinflatie, nietwaar? En het gevolg is dat als straks een vrouw zegt dat ze last heeft van harassment, iedereen denkt dat mensen “nice” tegen haar zeggen op straat.

    Trollbuster
    Lid
    29/10/2014 - 12:21 12:21

    Maar, mag je dus op straat niet meer zeggen dat iemand mooi/leuk/weet ik veel wat voor positiefs is?
    (oké, er zijn grenzen, maar een goedenmiddag/avond mag toch wel? en iemand proberen te laten lachen? /snapt deze wereld niet)

    Illuminatus Magnus
    29/10/2014 - 12:42 12:42

    Oooh, ik ben gemind. Mag ik de reden weten? Vast niet, he?

    Toxteth O'Grady
    Beheerder
    29/10/2014 - 12:51 12:51

    Het was daar vast nationale complimenten-dag? Ze komt nog goed weg. Gewoon vriendelijke gasten die NY’ers. Loop eens door Rotterdam schatje:
    “Zo, met zo’n kont heb je vast een vergunning om op straat te mogen schijten?”
    “Tering wat een reet, als die bukt leggen ze gelijk een zadel erop!”

    B-sting
    29/10/2014 - 13:29 13:29

    @Illuminatus Magnus, jeezm een beetje inlevingsvermogen?

    Punt is dat het meestal niet alleen bedoeld is om “alleen vriendelijk” te zijn. Zoals in het filmpje hierboven te zien is willen veel mannen gewoon d’r neuken. “Ja, maar ze is toch ook een lekker wijf?” Ja, maar dat hardop zeggen is niet netjes. En je weet niet of ze een vriendje heeft. Of getrouwd is. Of vrouwen leuk vind. Laat staan dat zij zijn heeft om genaaid te worden door die gasten.

    De straat is niet een non-stop vleeskeuring waar je andere mensen ongevraagd jouw mening over andere mensen kan geven, zeker niet in hun gezicht. Dat wordt je niet in dank afgenomen. Als jij op straat loopt en iedereen zegt de hele tijd “Bekeer je tot Jezus, Jezus houdt van je!” zien de verspreiders van dat heugelijke nieuws dat ook niet als het slechts. “Ja, maar, het was helemaal niet onaardig bedoeld” Nee, maar het is wel fokking irritant en ik ben er niet van gediend. Net als bij clipboard-studenten in winkelcentra die mij een abbo willen aansmeren of donateur willen maken van een goed doel.

    “Ja, maar, ze zijn gewoon vriendelijk. Mag je niet eens meer mensen begroeten???” BULLSHIT. Deze mannen begroeten niet elk persoon die ze op straat tegen komen. Jij ook niet. Je begroet mensen die je kent. Ze begroeten lekkere wijven. Alleen lekkere wijven. En vaak niet eens op een erg subtiele of nette manier. Vriendelijkheid en de wereld leuker maken is dan niet je motief. Je eigen wereld leuker maken is het motief, want je zoekt een vriendin.

    “Ach, daar moet je je gewoon niets van aantrekken, gewoon een dikkere huid kweken.” Ook daar weer; dit is ongevraagd. En er niets van aantrekken maakt het niet minder (zie filmpje). De schuld van vervelende opmerkingen ligt niet bij het slachtoffer, maar bij de dader. Dat volgt dezelfde logica als “ja, maar als je als een slet kleed, dan mag ik je ook een slet noemen oh ja en verkrachten, want ze houdt duidelijk van seks”. Omdat iemand mooi (of lelijk of invalide of zwart of …) rechtvaardig niet dat jij of wie dan ook daar hardop een opmerking over maakt. Ook al is dat ‘goed bedoeld’.

    Ome Mc
    Lid
    29/10/2014 - 13:39 13:39

    Hmm. Ik vind dit eigenlijk best terecht gezeik, als ik er zo over nadenk. Je weet namelijk best wel dat deze gasten niet gewoon vriendelijk doen om het vriendelijk zijn. Dat weten die gasten zelf, zij weet dat en die gasten weten ook wel dat ze dat weet. En toch negeren ze bewust haar duidelijke nonverbale ‘ik heb hier geen zin in’-uitstraling.

    Vergelijk het met die irritante goede doelen marketeers op straat, die je gewoon aanspreken ondanks dat je duidelijk op weg bent om de trein te halen. Maar in plaats van een donatie uit je te krijgen, willen ze voornamelijk een vloeibare donatie aan je doen. En staat de hele stad er vol mee.

    Ome Mc
    Lid
    29/10/2014 - 13:40 13:40

    Nouja, waar B-sting me dus mee voor is..

    Trollbuster
    Lid
    29/10/2014 - 13:41 13:41

    Als iedereen op straat goedendag zou wensen zou de wereld er een stuk beter bij staan en als vriendelijker ervaren worden. Natuurlijk is het ondoenlijk als het druk is, maar probeer een beetje beleefd te zijn, en niet alles meteen sexueel of discriminerend af te doen. Als iemand er niet vrolijk uitziet (zoals de dame in kwestie) heb ik geleerd dat één compliment of begroeting iemands dag kan maken. maar ja, ik kom dan ook niet uit de grote stad.

    Ome Mc
    Lid
    29/10/2014 - 13:52 13:52

    Ga jij lekker in een stad van 8,5 miljoen man iedereen begroeten, Troll. Kijken hoe snel je in een padded room zit.

    B-sting
    29/10/2014 - 13:54 13:54

    “Als iemand er niet vrolijk uitziet (zoals de dame in kwestie) heb ik geleerd dat één compliment of begroeting iemands dag kan maken.”
    Ja, mogelijk, maar het is niet jou verantwoordelijkheid om personen op straat op te vrolijken. En je weet niet waarom iemand chagrijnig is. Misschien is d’r moeder net overleden. Of leid aan een depressie. Dan is een random iemand die vrolijk loopt te zwaaien niet een wondermiddel.

    Begroeten in dorpen heeft ook veel minder met vriendelijkheid te maken, maar meer met het kweken van vertrouwen en een sociale band. Mensen laten weten geen bedreiging te zijn en deel bent an “de groep”.

    Als je iets leert in de grote stad is het dat iedereen die je begroet iets van jou wil hebben. Ofwel geld voor een shot (oh sorry, “slaapplaats”), een donatie voor een goed doel, je vertellen over Jezus of (als je vrouw bent) je telefoonnummer. Boem, weg is elk vertrouwen als je groet. Sterker nog, ik ben zelf er inmiddels redelijk getraind in om aan de toon waarop iemand zegt “Mag ik je iets vragen?” al te onderscheiden of iemand echt de weg wil vragen of geld. Meestal is het geld.

    Dehnus Nörder
    Dehnus Nörder
    29/10/2014 - 14:35 14:35

    @B-sting:
    Grotendeels met je eens, maar in het dorp waar ik geboren ben groet je wel bijna iedereen hoor. Ook is het een “uitweg” als je je ongemakkelijk voelt tijdens een een moment wanneer per ongeluk je elkaar recht in het gezicht kijkt :”Moi!” of “Goedendag” breekt dan het ijs.

    Maar buiten dat heb je volkomen gelijk, deze mensen groeten niet omdat ze beleefd zijn of vriendelijk.. maar gewoon voor aandacht van deze mevrouw.

    fishbowl
    29/10/2014 - 14:37 14:37

    Ook is het een “uitweg” als je je ongemakkelijk voelt tijdens een een moment wanneer per ongeluk je elkaar recht in het gezicht kijkt :”HOER!” breekt dan het ijs.

    Dehnus Nörder
    Dehnus Nörder
    29/10/2014 - 14:40 14:40

    @B-sting 2e reactie:
    Kweken van vertrouwen? Nee hoor, je doet verdorie of we dieren zijn zeg. In een dorp gaat het gewoon wat langzamer en ja mensen zijn daar vaak wat vriendelijker ingesteld. Maar het heeft niks te maken met “ingroep” of ander gezeik van “sociale wetenschappers” want ze groeten toeristen net zo goed.

    En als ze in een grotere conglomeratie van mensen komen is het nog steeds iedereen groeten. Dat is wat moeilijker in een stad als het druk is, dus word het op den duur wel afgeleerd.

    happysolo
    happysolo
    Lid
    29/10/2014 - 14:59 14:59

    Tien uur lang als een bouwvakker rond sjouwen,

    en dan maar 100 likes scoren is zielug.

    wout
    wout
    29/10/2014 - 15:39 15:39

    Gaat het niet gewoon om leden van subculturen binnen de sociale onderklasse die elkaar lopen aan te moedigen om asociaal gedrag te vertonen? Gewoon, om aan elkaar en aan anderen te laten zien dat je hoort bij een groepje dat schijt heeft aan de mores van de dominante cultuur. Behalve die figuren die minutenlang meelopen dan, die zijn gewoon gestoord.

    Het is een beetje als het fluiten van bouwvakkers, maar dan intimiderender.

    Illuminatus Magnus
    29/10/2014 - 15:56 15:56

    @ B-sting: “@Illuminatus Magnus, jeezm een beetje inlevingsvermogen?”

    Ik wist wel dat een dergelijke reactie zou komen. Het gaat hier alleen niet om inlevingsvermogen. Als we alles op inlevingsvermogen zouden doen, dan zijn zigeuners de ene keer zielig (kijk, zigeunermeisje in koude tent zonder verwarming!) en de andere keer keiharde criminelen (dieven, tuig, opsluiten!).

    Als je mijn boodschap *goed gelezen* had (wink wink), had je gelezen dat ik snap dat ze er niet op gesteld is, en dat de rest over het gebruik van het woord harassment gaat. Op straat aangesproken worden, met een mogelijk seksuele ondertoon, is gewoon geen harassment. Als je het wel zo noemt, infleer je het, waarna het niks meer betekent. Het is onjuiste toeeigening van een begrip om je standpunt te legitimeren.

    Weet je nog wat er gebeurde met het begrip “fascist”? Elke VVD’er, elke agent, elke makelaar was een fascist. Hoeveel indruk maakte dat nog? Als je nu iemand hoort roepen “de fascisten hebben …”, dan denk je automatisch: ah, een kraker van de oude stempel. Volgende. De boodschap wordt niet meer verstaan.

    B-sting
    29/10/2014 - 18:00 18:00

    @Illuminatus Magnus
    Het voldoet prima aan de definitie: “aggressive pressure or intimidation”. Het is intimidatie en als je in die positie bent voelt het behoorlijk agressief, zie het voorbeeld van de man die naast haar blijft lopen en de man die maar om een telefoonnummer blijft leuren of de mannen die roepen dat ze verdomme wel mag lachen als ze iets leuks tegen d’r zeggen. Het is niet aan jou te bepalen of het niet agressief voelt, jij bent immers niet degene die er last van heeft. Wat is eigenlijk dan wél harassment?

    Als je bang bent dat het woord zijn waarde verliest dat het teveel gebruikt wordt, zegt dat meer over dat er teveel harassment is en het word te vaak gebruikt moet worden. Een pen uit het schap van de Hema pakken is nog steeds diefstal, het is geen deflatie van de term “diefstal”. We gaan niet met elkaar afspreken dat pas als de waarde van de gestolen goederen boven de €5 is het pas diefstal mag heten. Ik denk dat de Hema die 3 pallets aan gestolen pennen dan toch wel graag afgerekend had gezien.

    Maar laten we even aannemen, for arguments sake, dan het inderdaad onjuist gebruik is. Oei, ze hebben zojuist fascist geroepen, terwijl ze eigenlijk hadden moeten zeggen dat ze het “vervelend” vinden. Dan is het toch nog steeds vervelend? En het is toch nog steeds een probleem? Mee eens? Ze hebben nog steeds een legitiem probleem, toch? Ook al moet het anders heten?

    Het klink mij alsof je een beetje “het gezeur” moe bent. En je zegt nu eigenlijk dat ze niet zo veel moeten zeuren, want dan ga jij minder luisteren. Eh? Dus dan moeten ze er maar niks van zeggen, want dan gebeurd er ook niets?

    Trouwens, je hebt volgens mij het vakje rechtsbovenin al gescoord, Ga je voor de volle kaart? :p
    http://www.stopstreetharassment.org/2010/09/street-harassment-bingo/

    Illuminatus Magnus
    29/10/2014 - 18:49 18:49

    Het is niet aggressief, en als iemand “nice” roept is het ook geen intimidatie of druk. Het is niet leuk, maar wat je voelt bepaalt niet wat het is, of hoe het in het algemeen gedefinieerd en gebruikt wordt.

    > zie het voorbeeld van de man die naast haar blijft lopen

    Ja, dat is er één. En wat staat er aan het eind van de clip? Honderd.

    > zegt dat meer over dat er teveel harassment is en het wo[o]rd te vaak gebruikt moet worden.

    O ja. Laten we er wat feitloze feelgood argumenten bij halen.

    > En je zegt nu eigenlijk dat ze niet zo veel moeten zeuren, want dan ga jij minder luisteren.

    Nee. Ik zeg dat dit schreeuwen om een relatief klein probleem is.

    Trouwens, je kwelt mij. Ik ervaar dit als druk en intimidatie, Je probeert mij je mening op te leggen. Dat is aggressie. Hou daar onmiddellijk mee op, bied je excuses aan en geef mij gelijk.

    Toxteth O'Grady
    Beheerder
    29/10/2014 - 19:19 19:19

    Heren, heren, weest eens lief voor elkaar.
    Hier, neem even een stukje fruit om af te koelen:

    Ome Mc
    Lid
    29/10/2014 - 19:20 19:20

    Illu, ik ben het niet met je eens. Misschien dat harrasment een te sterk woord is, maar druk is er zeker omdat de INTENTIE duidelijk niets te maken heeft met iemand laten weten dat ze er leuk uit ziet. Dat zie je ook meteen aan de verongelijkte reacties: “Hey girl, what’s up” – gewoon een gespreksstarter – en bij geen reactie meteen een 2e: “Somebody’s acknowledging you for being beautiful” (Want vrouwen zijn er om mooi te zijn, en verder niets) “You should say thank you more” (hoe durf je het om niet te reageren op wat een wildvreemde van je vind)

    Ik vind dat niet een relatief klein probleem. Het is stelselmatige objectificatie. Het is bijvoorbeeld niet, waar ik me dus wel aan kan ergeren: vrouwen die klagen dat bepaalde mannenshirts er niet als specifieke vrouwenkleding zijn, of doorgeslagen figuren die gaan lopen beweren dat het vooral niet de bedoeling is dat je gaat debatteren over dingen waar ze over klagen en vervolgens zeggen dat je zelf een onderdeel van het probleem bent omdat je het vertikt aan dat soort belachelijke statements te confirmeren. Dat vind ik ook jammer, omdat het juist af doet aan zaken als deze.

    http://www.youtube.com/watch?v=ylFdOCoAogY

    fishbowl
    29/10/2014 - 20:13 20:13

    Alle hoeren zijn vrouwen!

    majava, ook hier.
    29/10/2014 - 22:02 22:02

    Plust B en Mc.
    Waar ik me over verbaas is dat er blijkbaar dan geen enkele geaccepteerde manier is om dit onderwerp onder de aandacht te brengen. Want of het nou een site, blog, campagne, of zoals nu een video is, veel van de reacties zullen altijd ten minste blijven zoals die van Illuminatus. Die hele zooi van de harassment-bingokaart die Mc linkte zal altijd gebruikt worden. Het is gewoon onbespreekbaar. Treurig, maar ik snap deze wereld wel…

    B-sting
    29/10/2014 - 22:20 22:20

    Oh ja trouwens, niet agressief of intimiderend?
    We hebben een update voor je:
    http://www.newsday.com/news/new-york/shoshana-b-roberts-threatened-after-catcall-video-1.9556016

    Ome Mc
    Lid
    29/10/2014 - 22:56 22:56

    Ik durf wel toe te geven dat ik een paar van die harassment-bingos heb gescoord in het verleden. Ik linkte hem overigens niet, dat was B.

    Het is een reflex. We hebben het over natuurlijk, mannelijk gedrag wat misschien wel net zo diep in ons dna verwerkt zit als het vaststellen van een hierarchie – de bron voor het eeuwige pesten. En waarbij, jawel, je vrijwel een exact gelijke bingo-kaart op kunt stellen. In beide gevallen gaat het om iets dat sociaal onwenselijk is, maar vanuit een evolutionair perspectief gezien nut had.

    En dat is dus nu moeilijk te bestrijden. Alleen al omdat het misschien niet eens zo heel gek is dat mannen zich aangevallen voelen in wat toch een zeer breedgetrokken discussie is. Het gaat nu namelijk over gedrag op straat, maar hebben we niet allemaal op enig punt net iets te actief interesse getoond? Met een biertje in de kroeg, disco, weet ik wat.. ik wel hoor, en ik vind mezelf best een nice guy.

    Het kwartje viel laatst toen ik een half-verkapte versierpoging van een vrouw niet met ‘nee’ kon beantwoorden omdat ze beweerde dat het daar niet om ging. En toen ging ik dat linken met verschillende ongewenste versierpogingen die ik van mannen (waar ik niet op val) heb mogen ontvangen. Ja, toen snapte ik het wel. Want vrouwen krijgen dat dus continu, ongeacht of ze zelf interesse tonen of niet.

    Dus eigenlijk is het niet zo verbazingwekkend, majava. Want die hele bingo is gewoon bedoeld om niet te hoeven erkennen hoe diepgeworteld het probleem is. Het gevaar is natuurlijk dat het erkennen daarvan weer doorslaat als grond/excuus voor mannenhaat, etc – wat dan ook wel weer echt een ding is. Maar blijkbaar zijn we hier niet bang om sexistische opmerkingen te posten – in goede sfeer, gezien dat het hier toch een mannenbolwerk is enzo, en hoe zit het eigenlijk met Dijkie en die chick uit dat filmpje? – maar is het te moeilijk om toe te geven dat dezelfde roots en deels culturele motivatoren die daarvoor verantwoordelijk zijn wellicht ook de grondslag zijn voor dingen als dit probleem. Tuurlijk, we’re all gentlemen enzo, maar we zijn misschien toch wel een beetje bang dat het allemaal wat dichtbij komt als we echt moeten erkennen dat in een andere situatie met minder beschaving wij allemaal in dat filmpje hadden kunnen zitten.

    majava, ook hier.
    29/10/2014 - 23:44 23:44

    Precies, Mc. Het is herkenbaar.

    Ik schreef het overigens een beetje raar, misschien, want die verbazing waar ik over sprak is niet over dat het zo’n moeilijk onderwerp is, want dat gaf ik in m’n laatste zin aan -dat ik deze wereld wel snap. De verbazing is al die weerstand, ondanks dat het voorzichtig onder de aandacht wordt gebracht Dus geen actie, geen protest, of roedels verbolgen vrouwen. Slechts het laten zien van wat er gebeurt in een filmpje of op een site. En als die softe aanpak al leidt tot volle bingokaarten, dan vraag ik me af hoe dan wel.

    Overigens is bovengetekende ook een man. Majava klinkt misschien vrouwelijk, maar het betekent niks meer of minder dan bever op z’n Fins. En deze man is verder een volbloed liefhebber van vrouwelijk schoon, ademt benzinedampen, drinkt Finnen onder tafel, vloekt als een matroos en vertikt het om de sauna in te gaan kouder dan 90 graden, De sauna, waar hij z’n worsten grilt. Op hout.

    Soms denk ik wel eens bij mezelf, tering, wat ben ik toch vreselijk stereotiep mannelijk bezig. Maar dat kan gewoon. Want die testosteron en motorolie hebben m’n vermogen om cultuurwaanzin en groepsdruk te weerstaan niet aangetast. En zo ben ik tegelijkertijd ook een staalharde feminist. Maar dat lukt hier best, omdat vrouwen in Finland op geweldige wijze tegelijkertijd meer geëmancipeerd en meer vrouwelijk zijn dan wat ik bij Nederlandse vrouwen gewend was.

    Illuminatus Magnus
    30/10/2014 - 12:07 12:07

    > Oh ja trouwens, niet agressief of intimiderend?
    > We hebben een update voor je:

    En je denkt dat dat hetzelfde is als wat er in de video te zien is?

    1. Nee, ik denk dat het anders is -> Dan is de opmerking irrelevant.
    2. Ja, ik denk dat dat hetzelfde is -> Nee, dat denk je niet, je roept alleen maar wat.

    Noel
    Noel
    Lid
    07/07/2015 - 07:10 07:10

    je weet meteen waar je moet [url=http://www.snelhuisverkopen.nl]wonen[/url]
    als je aandacht te kort komt

    Latest Posts

    Account

    U ZEI:

    OOK NIET TE MISSEN