More

    RECENTE POSTS

    Fietsen Heerst

    In een door de Belgische versie van Diederik Stapel uitgevoerd onderzoek naar elektrische auto’s (pdf-alert) is naar voren gekomen dat elektrische auto’s minstens zo vervuilend zijn als auto’s die op fossiele brandstoffen draaien: “…Door de grotere slijtage van de remmen, de banden en het wegdek veroorzaken elektrische wagens slechts een verwaarloosbare fractie minder fijn stof dan gewone, recente benzinewagens in een stedelijke omgeving…”. De onderzoeker in kwestie heeft blijkbaar nog nooit in een elektrische auto gereden (en dat klopt, want dit onderzoek is uitgevoerd op basis van literatuur…). Door het regeneratief remmen worden de remschijven vrijwel niet belast en gaat dat alvast niet op. De grotere slijtage aan het wegdek zou komen door het zwaardere gewicht van de auto door de accu’s. Maar bijvoorbeeld een BMW i3 is grotendeels van met koolstofvezels versterkte kunststof gebouwd en is daardoor zelfs lichter dan een vergelijkbare benzineauto. Maar goed, blijkbaar is het rijden in een muesli-mobiel toch allemaal heel erg slecht en fout. Dan zit er maar één iets op: Fietsen! Fietsen heerst namelijk behoorlijk. Vandaar dat wij voor u 14 fietsen in willekeurige volgorde op een rijtje hebben gezet die we graag even uitlichten. Eventuele aanvullingen kunt u kwijt in de reacties.

    0 0 stemmen
    REET DEZE POTS!

    25 REACTIES

    Abonneer
    Laat het weten als er
    guest
    25 Reacties
    Oudste
    Nieuwste Meest gestemd
    Inline feedbacks
    Bekijk alle reacties
    E.R. Deoz
    12/11/2014 - 17:50 17:50

    Fietsen heerst trouwens wat minder met spookrijders als minister Henk.

    fishbowl
    12/11/2014 - 17:53 17:53

    Ik heb een [url=https://www.youtube.com/watch?v=HFPywscajK0]fietstochtje[/url] in de aanbieding.

    Ds. Ploppo
    Redacteur
    12/11/2014 - 18:20 18:20

    Hoe zit het met de uitstoot van deze dames?
    Vooral bij fietsmeisje 14 gaat dat haast ongefilterd de lucht in.

    Verder zullen al die remmende kerels om hen heen behoorlijk wat fijnstof in de lucht brengen.
    Behoorlijk Haram dus…

    8000rpm
    8000rpm
    Gast
    12/11/2014 - 18:21 18:21

    Met regeneratief remmen haal je bij lange na niet het remvermogen van gewone remmen. Als ik het goed heb neemt ook het remvermogen/rendement af bij lagere snelheden.

    Overigens slijten de remmen van een automaat sneller dan bij een wagen met handbak, vanuit dat punt gezien is het wel te verwachten dat hybrides dat ook doen aangezien deze vaak op een automaat gebaseerd zijn.

    barq
    Lid
    12/11/2014 - 18:22 18:22

    Het zou wel schelen als die slurpende Ampera’s en PHEV’s van de weg werden gemept.

    Weirdoinventor
    Lid
    12/11/2014 - 19:33 19:33

    Het valt me wel op dat geen van die dames daadwerkelijk fietst. Ze vinden er kennelijk geen reet aan.

    Weirdoinventor
    Lid
    12/11/2014 - 19:34 19:34

    (In tegenstelling tot mijzelf natuurlijk, doe mij die met dat doorzchtige doekje maar.)

    MadDieu, drukt zijn snor
    12/11/2014 - 21:09 21:09

    Mooie dames op fietsen. @Jesterpiloot hoe is jouw uitzicht.?

    Jokkebrok
    12/11/2014 - 21:24 21:24

    Vooruit dan, een echte actiefoto speciaal voor weirdo.

    teringbibber
    Lid
    12/11/2014 - 21:38 21:38

    En als we klaar zijn met niet remmen in de i3, en volladen met zwarte energie uit kolengascentrales met meer uitstoot dan alle auto’s bij elkaar flikkeren we na hooguit 10 jaar de uiterst giftige accu’s zo ergens in het milieu ergens op een onbelangrijk plekkie in een ontwikkelingsland. doen we het toch goed allemaal?!!

    Is het nou een keer afgelopen met die burgerlijke onbenulligheid?

    Hark
    Hark
    12/11/2014 - 23:03 23:03

    @T-ring Bubba: Nee nee je zit niet op telegraaf.nl, dit is Retecool.
    Nou goed dan: accu’s kan je prima recyclen. En de accutechniek staat bepaald niet stil, dus de levensduur zal alleen maar langer worden, de capaciteit groter, en de milieu-impact kleiner. Zelfs met kolenstroom is een elektrische auto nog steeds zuiniger dan een brandstofauto. Bovendien zal het aandeel groene energie alleen maar blijven stijgen (want steeds goedkoper).

    8000rpm
    8000rpm
    Gast
    12/11/2014 - 23:28 23:28

    @reet: Ah, jij bent zo een BMW-rijder die niet stopt voor zebrapaden 😉

    Het remt ook zeker wel af, maar het remvermogen wordt gelimiteerd door wat de motor kan opwekken (dat is in zo’n i3 overigens heel wat meer dan een gemiddelde hybride). In normaal verkeer gebruik je zelden maximale remvermogen, net zoals je zelden continue maximaal motorvermogen gebruikt. In veel gevallen is gas los of even roeren met de pook / de automaat een tikje geven genoeg om rempedaal niet te gebruiken. Helaas komt normaal verkeer steeds minder voor… Wat bij volledig elektrisch rijden niet is, maar bij hybrides vaak wel: kruipen, dus ontkom je er niet aan om de rem te gebruiken.

    Ik kan me overigens nog herinneren dat BMW met de elektrische Mini zelfs de remlichten liet branden bij volledig gas los. Wilde je de auto ‘uit laten rollen’ om energie te besparen, moest je heel ironisch juist iets of wat ‘gas’ blijven geven.

    @T-ring Bubba: de mythe is bekend, maar ja, marketing hé…

    Hangmat
    Hangmat
    Gast
    13/11/2014 - 08:09 08:09

    ik zal u het liedje van gerard cox en zijn “lekkere blonde meid op een racefiets” maar besparen

    Hangmat
    Hangmat
    Gast
    13/11/2014 - 08:16 08:16

    t-ring heb gelijk trouwens.. dat gehype van die “schone” electrische auto’s terwijl die rijden op goedkope duitse bruinkoolstroom is uiterst ergerlijk.. milieu-fetishisten zijn de nieuwe christenen

    Hark
    Hark
    13/11/2014 - 09:41 09:41

    @Hangmat: de meeste laadpunten gebruiken groene stroom. En zelfs grijze stroom bestaat voor maar een klein deel uit Duitse bruinkoolstroom. En zelfs elektrisch rijden op Duitse bruinkoolstroom is minder vervuilend dan rijden op brandstof. Dus!

    Hangmat
    Hangmat
    Gast
    13/11/2014 - 10:04 10:04

    jaja, welke laadpunten voor die 5 % ( van het totaal) groene stroom? als ik thuis mijn hybryde in het stopcontact steek heb ik ook “gecertificeerde groene stroom “( lees: bruinkoolstroom met certificaat). En als de accu na 20 km leeg is rij ik met belastingvoordeel vrolijk verder op benzine. En minder vervuilend? Da accu’s en productie daargelaten, Ik waag dat te betwijfelen. Bewijs maar, Thomas van aquino heeft tenslotte ook mathematisch aangetoond dat god bestaat, dus waar hebben we het over?

    Ome Mc
    Lid
    13/11/2014 - 10:20 10:20

    5%? Het is wel wat meer hoor. Zeker op dagen dat Duitsland overtollige groene stroom gratis op de Nederlandse markt dumpt.

    Hark
    Hark
    13/11/2014 - 11:20 11:20

    @Hangmat: Ik heb het over puur elektrische auto’s, hybrides (plug-in of niet) zijn een beetje het slechte van twee werelden. Een dure zware auto om een paar kilometer elektrisch te kunnen rijden, dat zet inderdaad geen zoden aan de dijk. Deze auto’s worden ten onrechte gesubsidieerd inderdaad.

    Maar nu de écht elektrische auto’s. Die rijden dus alleen op stroom, en bijna altijd op groene stroom. Je kan gaan klagen dat groene stroom niet groen genoeg is, maar dat ligt dan aan je energieleverancier. Het staat je vrij te switchen. Je kan ook gaan klagen dat er te weinig groene stroom is, maar dit probleem lost zichzelf op aangezien productie van bijvoorbeeld zonnestroom elk jaar exponentieel toeneemt. Je kan ook gaan klagen dat groene energie niet opgeslagen kan worden, maar daar komen ook steeds betere oplossingen voor (waaronder, oh ironie, de accu van elektrische auto’s gebruiken als buffer).
    Je bent vast in staat om nog meer problemen met elektrische auto’s op te noemen, maar vast staat dat het eeuwig doorrijden in brandstofauto’s helemaal geen enkel probleem oplost.

    Hangmat
    Hangmat
    Gast
    13/11/2014 - 11:42 11:42

    laten we de milieuvervuiling die gepaard gaat met het opwekken van groen stroom (het produceren van zonnepanelen in en windmolens bijvoorbeeld) inderdaad maar vergeten ( if that makes you feel good)

    Hangmat
    Hangmat
    Gast
    13/11/2014 - 11:44 11:44

    en productie van de accuus natuurlijk.. maar goed, misschien rijden we over 10 jaar op pindakaas. alles komt goed

    Hark
    Hark
    13/11/2014 - 12:29 12:29

    @Hangmat: Ja stom hoe kan ik dat nu over het hoofd zien. De productie van brandstofauto’s, diesel en benzine is natuurlijk supermilieuvriendelijk. Heb je toch gelijk zeg!

    Hangmat
    Hangmat
    Gast
    13/11/2014 - 12:51 12:51

    Uiteindelijk is het denk ik lood om oud ijzer. Fietsen dus!

    Hark
    Hark
    13/11/2014 - 13:47 13:47

    Neehee het is geen lood om oud ijzer. Dat probeer ik je nou net uit te leggen.
    Maar ik zie nu pas Conservative in je avatar staan. Verklaart een hoop.

    Fietsen, helemaal mee eens! Ik heb dan ook een prachtige fiets, en geen auto (geen benzine, diesel, LPG of elektrisch). Ik fiets overigens fijner achter een elektrische auto dan achter een diesel.

    MadDieu, drukt zijn snor
    14/11/2014 - 20:51 20:51

    Fietsen, helemaal mee eens. Ik ga er zelfs voor liggen.

    Gisterochtend in de mist een bijna-doodervaring op een rotonde.
    Een Volvo 245 die optrok zonder op het fietspad te letten. De elleboog zit op bumperhoogte bij die blokkendozen.

    Latest Posts

    Account

    U ZEI:

    OOK NIET TE MISSEN