More

    RECENTE POSTS

    Poll der Pollen: Moeten We De Dienstplicht Weer Invoeren

    Yoram van Klaveren, tegenwoordig van de partij VoorNederland maar daarvoor PPV-er, wil de dienstplicht weer invoeren. Want, zo zegt van Klaveren, het afschaffen van de dienstplicht heeft grote maatschappelijke gevolgen gehad: “…Defensie kwam meer en meer buiten de samenleving te staan en jongeren maakten niet langer, als vanzelfsprekend, kennis met het disciplinerende en opbouwende instituut…”. Daar is voor sommige jongeren best wat voor te zeggen. Ondergetekende heeft vier keer uitstel gekregen (diverse keren met succes aangevraagd, aangezien al mijn vrienden zich de hele dag de pleuris zaten te vervelen en dus maar gingen blowen) en vervolgens een brief ontvangen dat de dienstplicht werd afgeschaft en ik dus niet meer op hoefde te komen. Maar het kost ook bakken met geld. Volgens de Telegraaf enkele honderden miljoenen per jaar. Maar gezien de huidige onstabiele situatie in Oost-Europa en het Midden-Oosten niet geheel onterecht. Wat denkt u? Moeten we de dienstplicht weer invoeren? Zo ja/nee/misschien, waarom gaarne in de reacties.

    [yop_poll id=”16″]

    Prima hoor, die dienstplicht, maar dan wel in Israel graag!
    Prima hoor, die dienstplicht, maar dan wel in Israël graag!

    0 0 stemmen
    REET DEZE POTS!

    38 REACTIES

    Abonneer
    Laat het weten als er
    guest
    38 Reacties
    Oudste
    Nieuwste Meest gestemd
    Inline feedbacks
    Bekijk alle reacties
    Frisco
    Lid
    01/09/2014 - 13:22 13:22

    In mijn geval leverde dat toch mooi een stukje wekgelegenheid op. Voor de Koninklijke Marechausse.

    Maar ik ben bang dat dit ten koste gat van beroeps, oftwel een verkapte bezuinigingsmaatregel, net als die zogenaamde ‘maatschappelijke dienstplicht’ waarover men wel eens spreekt.

    Frisco
    Lid
    01/09/2014 - 13:27 13:27

    Waar heeft van Klaveren eigenlijk in dienst gezeten?

    Hangmat
    Hangmat
    Gast
    01/09/2014 - 13:28 13:28

    kruipen met dat kadaver! ( zelf vervangend gedaan)

    Vilmer Ramone
    01/09/2014 - 13:29 13:29

    Ja, voor tokkies, marokkanen, limburgers en overig tuig, als die op zijn kun je het wel weer afschaffen. En dan niet zo moeilijk doen over uitzending naar sirie of oekraine aub.

    Dehnus Nörder
    Dehnus Nörder
    01/09/2014 - 13:41 13:41

    En net als je dacht dat Nederland nog niet truttig genoeg was met alle geboden en verboden, verplichtingen en ander gezeik voor de jeugd. HUP zorgt de zure babyboom generatie wel weer dat je spontaan depressief word en dat ze nog meer naar de jaren 50 willen. Want HATEN zullen ze alles dat jonger is dan 40!

    BETALEN KRENGEN! IN DE MARS EN LOPEN MAAR! LOL mag je hebben als zij dood zijn. Eerder niet!

    Dehnus Nörder
    Dehnus Nörder
    01/09/2014 - 13:45 13:45

    @Frisco:
    Ben gewoon tegen uit principe. Als je mensen moet verplichten tot het verdedigen van het vaderland heeft het vaderland gewoon geen bestaansrecht meer. Er moet gewoon meer geld uitgegeven worden aan de defensie en vooral de Marine. En in dat opzicht ook meer lokkertjes. Gratis opleiding (vooral techniek zal goed kunnen) terwijl je betaalt krijgt :), je gaat met MAVO in het leger en komt er met Bachelor in Werktuigbouwkunde weer uit :).

    Dat werkt toch veel aanzuigender dan de Jeugd (25 en jonger) weer een verplichting opleggen door de staat. Man ze mogen niet eens meer een glaasje wijn drinken, vuurwerk afsteken of op straat lopen van de Zure BabyBoomers.

    Dehnus Nörder
    Dehnus Nörder
    01/09/2014 - 13:47 13:47

    @ Frisco 2:
    Waarschijnlijk niet, maar het is zo’n Kaalkopje die stoer wil doen in het Rechter Wilderiaanse kamp. Je weet wel veel schreeuwen en groot doen, maar als het er op aan komt staan ze met het linker pootje in de lucht de NAZI’s/rasPutin brigade te verwelkomen.

    Illuminatus Magnus
    01/09/2014 - 14:05 14:05

    Maar als er dienstplicht komt, dan ook voor vrouwen.

    BIokhuthypotheek
    BIokhuthypotheek
    Gast
    01/09/2014 - 14:15 14:15

    Vanochtend zeide Van Klaveren bij WNL dat hij zo’n beetje de eerste was die niet meer hoefde. Hij versprak zich maar daar kwam het wel op neer.
    Dus eigenlijk vind ik het een goed idee MITS hijzelf met terugwerk0nde kracht ook voldoet. Bijzonder geschikt qua kaalkopjesgehalte en bovendien bestaat de Groep Bontes-Van Klaveren dan ook weer gezellie uit één man.
    Spelen ze PVV-tje in het klein.

    G. de Vader
    Gast
    01/09/2014 - 14:19 14:19

    Ik heb nooit geweten dat de dienstplicht bedoeld was als pedagogische academie. Het staat mij bij dat ze daar vooral leerden roken, zuipen, en naar de hoeren gaan. Maar misschien heb ik het helemaal mis en moet ik mij verlaten op het deskundige oordeel van Bep van Klaveren, voorheen van de PVV, waar ze alles weten van discipline en trouw aan de Leider.

    Ds. Ploppo
    Redacteur
    01/09/2014 - 14:43 14:43

    Voor landverdediging schiet je er niks mee op. Die wordt uitgevochten met vooral high tech wapentuig. Daar ga je liever geen ventje achter de knoppen zetten dat een jaar of wat ervoor 14 maanden op cursus is geweest.
    Voor vredesmissies heb je professionals nodig, anders komen er wel heel veel bodybags terug, plus dat slecht opgeleide bange broekenmannen wellicht wat veel collateral damage veroorzaken.

    Als vorming van jongeren is dat voor het grootste deel niet nodig. Die kun je beter laten studeren of gewoon zichzelf laten ontwikkelen.

    Blijft over het groepje ontspoorde knulletjes. Kutmarokkaantjes, kaalkopjes, dat soort gasten. Misschien dat daar wat militaire discipline zou helpen, maar ik vraag me af of het wel zo’n goed idee is om een labiel ventje dat bewezen gevoelig is voor groepsdruk te leren met wapens om te gaan.
    Verder hou je misschien 20% van de potentiële jihadstrijders op het rechte pad met 14 maanden les in westerse normen en waarden (lijkt me eigenlijk al veel).. Maar de rest gaat gewoon toch en in dat geval nog opgeleid in het omgaan met wapens ook…. slecht plan…

    Kortom, Nee!

    Hangmat
    Hangmat
    Gast
    01/09/2014 - 14:45 14:45

    Discipline bijbrengen en dan laten sporten, sporten en sporten.. niet zuipen roken en naar de heren gaan maar het Spartaanse ideaal zegmaar. Liever geen full metal jacket taferelen..

    Hangmat
    Hangmat
    Gast
    01/09/2014 - 14:46 14:46

    Omg! + O

    Jokkebrok
    01/09/2014 - 14:59 14:59

    Nou eigenlijk… is de dienstplicht nooit afgeschaft, alleen ‘opgeschort’, want zo rolt Nederland gedoogland.

    Ome Mc
    Lid
    01/09/2014 - 15:13 15:13

    War is old men talking and young men dying. Dus nee, want fuck bloedvergieten in de naam van het Vaderland – en als het zo nodig moet, dan trek je maar gewoon de gekken die er uit zichzelf toe bereid zijn om dood te gaan.

    “Did you believe when they answered the call –
    did you really believe that this war would end all?
    Well the sorrow, the suffering, the glory and pain
    the killing and dying were all done in vain
    for young Willie McBride: it all happened again,
    and again, and again, and again, and again.”
    (c) Eric Bogle

    Nijnebrein
    Nijnebrein
    Lid
    01/09/2014 - 15:20 15:20

    In die nadagen van de Koude Oorlog na mijn militaire keuring (1986, in een kazerne in Arnhem) – wat een feestje op zichzelf was ( wat een mafkezen) – buitengewoon dienstplichtig verklaard. Naar aanleiding van deze post eens nagegaan wat dat betekent. Was tot mijn 35e oproepbaar. Nu 45.

    I’M NOT A NUMBER! I’M A FREE MAN!

    Nijnebrein
    Nijnebrein
    Lid
    01/09/2014 - 15:29 15:29

    Kroketten en bier voor weinig. Dat was wel een voordeel van dienstplicht. En kleumen in een schuttersputje, wachtend op de vijand die nooit kwam. Denk wel dat veel dienstplichtigen, die anders nooit of zelden de dorps- dan wel de provinciegrenzen overschreden, er wel degelijk veel van hebben geleerd. Zit je als Fries opeens met Limbo’s en Hollanders in een eenheid. En wel in een belangrijke vormende fase van je leven (adolescent of late puber). Jammer dat de vrouwtjes dat niet hoefden. Algemene maatschappelijke (militair of anders) dienstplicht lijkt me in dat verband ook helemaal geen verkeerd idee. Kijk maar eens buiten je grenzen om. En nadien heb je altijd wat geleerd en kan je altijd nog naar je bekrompen kutleven terugkeren.

    Nijnebrein
    Nijnebrein
    Lid
    01/09/2014 - 15:52 15:52

    Maar nadrukkelijk dus een ALGEMENE plicht, zonder aanziens des persoon, ter nutte van het algemeen EN ter ontwikkeling van het individu. Jaartje verplicht en als je verder wilt plakken we er nog (vrijwillig) een jaar aan vast En voor de heuse enthousiastelingen nog een jaar. Mag je ook grateloos – bijvoorbeeld – je rijbewijs halen. En iedereen een cursus EHBO.

    Direct invoeren!

    Vilmer Ramone
    01/09/2014 - 16:03 16:03

    hoefde niet, ben allergisch voor pollen.

    G. de Vader
    Gast
    01/09/2014 - 16:11 16:11

    Ja. Sure. Heeft iemand enig idee hoeveel (nieuw te bouwen) kazernes het vergt om jeugd op Bep van Klaverens fatsoensles te zetten? Overigens heeft Bep er een stukje over op papier gezet waarin hij ook de Terroristen er (uiteraard) even bijsleept om z’n flauwekul te onderbouwen. Wij gaan de Terroristen vangen met de dienstplicht of zoiets. PVV-logica.

    G. de Vader
    Gast
    01/09/2014 - 16:24 16:24

    Overigens, toch even over die fantastische disciplinerende werking van de dienstplicht. Laat ik citeren uit het c.v. van Eric “Kankerhoer” Lucassen van de PVV, a.k.a. de Brievenbuspisser. “Aansluitend aan zijn dienstplicht koos hij daarom voor een loopbaan als beroepsmilitair bij de Koninklijke Landmacht.

    Iemand nog vragen verder?

    B-sting
    01/09/2014 - 16:24 16:24

    Past wel in het straatje van de PVV:
    Er is een probleem, hoe lossen we dat op? Iemand anders moet heel veel doen (jaartje dienstplicht voor jongeren, hogere belasting, iets afschaffen, iets verbieden, etc.) en wij hoeven NIETS te doen en daar plukken WIJ dan de vruchten van.

    Bismarck
    01/09/2014 - 16:42 16:42

    Nederland kan economisch helemaal geen (al dan niet maatschappelijke) dienstplicht aan. Stel je voor, dat zijn dus twee jaar aan starters die ineens pas een jaar later op de markt komen, dan storten de huizenprijzen dus helemaal in en wat iedereen aldoor maar vergeet: De overheid is er om de huizenprijzen hoog te houden, al het andere (dus ook Oekraïense oorlog of Jihadstrijders in Irak) is bijzaak.

    Daarnaast, ook leuk voor de jongeren zelf. Ze komen nu al nauwelijks aan de bak bij gebrek aan banen, verliezen ze ook nog eens een jaar in hun leven. Omdat men bovendien graag het moment van dienstplicht legt midden in de periode dat jongeren opgeleid worden (zo’n beetje tussen voortgezet en hoger onderwijs in), wordt het hele didactische systeem meteen ook een klap toegediend. Studenten zijn nu vaak al tegen jaar 2 vergeten wat ze op het VWO geleerd hebben. En voor de lui die niet door studeren: Als je met zo’n ontzettende verspilling van nuttige arbeidsduur komt, ga ze dan nog maar eens uitleggen waarom het ABSOLUUT noodzakelijk is dat ze tot hun 67e doorwerken vanwege te weinig mensen die werken.

    En dan heb ik het nog niet gehad over de tijd die voor geld verdienen verloren gaat, dus een jaar minder om je hypotheek af te kunnen betalen en voor je pensioen te kunnen sparen.

    NB. Ik ben natuurlijk toch al principieel tegen, zoals ik ook principieel tegen de verspilling van 8 miljard(!1!!2) euro/jaar aan defensie ben.

    Weirdoinventor
    Lid
    01/09/2014 - 16:50 16:50

    Dienstplicht, met de grootte van het huidige leger, is compleet onzinnig. En dat is vanuit de kant van defensie gekeken. Ja, ze kunnen uit alle opkomers de beste potentiele soldaten uitkiezen (echt iedereen het leger in sturen is pas echt te randebielig voor woorden, dus die optie laat ik buiten beschouwing), maar wie zijn de beste potentiële soldaten? Juist, de gemotiveerde mensen, die het vrijwillig ook nog zouden doen. Alleen nu krijgen die mensen minder loon, en gaat dat geld in plaats daarvan allemaal naar de selectieprocedure. Nee echt, briljant plan.

    Een dienstplicht die maar liefst zes maanden duurt, zoals meneer voorstelt, is pas echt geld weggooien om het weggooien. In die tijd krijg je mensen niet klaar voor bijvoorbeeld een uitzending. Dus is dit voorstel gewoon verkapte heropvoeding. De jeugd van tegenwoordig dit en dat, dus ze moeten naar een instituut uhh kamp uhh is hier een net woord voor? TBS dus eigenlijk gewoon, voor de misdaad van het jong zijn, zonder dat defensie daar ook maar iets aan heeft. Hij zegt het zelf ook al, die dienstplichtigen worden niet uitgezonden en zijn een “aanvulling” op het beroepsleger. Werkverschaffing voor de drill sergeants.

    Gadver, wat krijg ik daar een vieze smaak van in mijn mond. Eerst Piet al opsluiten, en nou alle jongeren ook nog. Maar goed dat het een proefballonetje van een aandachtswanhopige splinterpartij is. Deze keer in ieder geval. Ik hou mijn hart vast, gezien zelfs de poll bij dit topic al de helft van de RC’ers op “voor” zet.

    BIokhuthypotheek
    BIokhuthypotheek
    Gast
    01/09/2014 - 17:03 17:03

    Sommige mensen hier hebben de klok weer horen luiden…et cetera

    Weirdoinventor
    Lid
    01/09/2014 - 18:04 18:04

    Ach, maar dat artikel gingen we toch afschaffen en vervangen door een statement dat Nederlanders superieur zijn, toch?

    Incator
    Incator
    01/09/2014 - 18:27 18:27

    Haha, hebben wij een didactisch systeem dan? En is er nog iets over dat niet kapot is na de na-eindexamen-Ibiza-party-plus-4-maanden-vrij?

    Møhammed Said al Sahaf
    01/09/2014 - 18:48 18:48

    Ik heb in dienst vooral leren lijntrekken dus mij heeft het wel goed gedaan, het heeft vooral de liegreflex behoorlijk goed aangescherpt en me in laten zien hoe ontzettend belachelijk autoriteit op basis van wat schouderversieringen bij totaal stupide amoebes is.
    Ben tegen een dienstplicht maar als je een goed functionerend leger wil dat wat potten kan breken zal het bijna wel moeten, dan heb je mensen nodig die niet alleen maar bevelen uitvoeren maar ook zelf initiatief durven nemen. En mensen die met high-tech spul om kunnen gaan en die zul je niet snel vinden onder mensen die graag een uniform aantrekken, dat zijn meestal niet de slimsten.

    Mocht er een dienstplicht komen dan graag wel wat breder dan het leger, denk bijvoorbeeld aan parlementariërs die vier jaar lang het land dienen voor omgerekend 1100 gulden per maand.

    tkteun
    tkteun
    01/09/2014 - 19:36 19:36

    De dienstplicht is nooit afgeschaft, je wordt gewoon niet meer opgeroepen…

    Lijkt me wel een mooi hulpmiddel voor een rechter om draaideurcriminelen zich voortaan aan de marrechaussee te laten verantwoorden in een verplichte ‘cursus’.

    ‘t is wel jammer dat er niet echt een meer pacifistische oplossing bestaat, maar als ze er inderdaad een opleiding kunnen afronden zal het wel niet heel nadelig zijn. (Maar of ze er echt patriottistisch van worden?)

    Gelukkig kan een (onvrijwillig) dienstplichtige in ieder geval niet uitgezonden worden…

    G. de Vader
    Gast
    01/09/2014 - 20:36 20:36

    Nou, de dienstplicht is in die zin afgeschaft, dat er geen keuringscentra meer zijn, slechts een handjevol keuringsartsen, geen kazernes, geen oefenterreinen, geen materieel, geen uitrusting en geen logistiek. Dus ik ben heel benieuwd allemaal.
    Verder weet ik niet helemaal zeker of vecht- en schietles aan draaideurcriminelen nou zo’n jofel idee is.

    Bla
    Bla
    01/09/2014 - 21:22 21:22

    Ja weer invoeren, nee we hebben er geen geld voor, ja en ook voor den dames.

    Als ik zie wat er de afgelopen 15 jaar bij me stage heeft gelopen pleit je echt wel voor, want als dat de mannen van de toekomst zijn.. Maar zoiezo niet langer dan een half jaar verplicht, genoeg voor amo etc en een beetje oefenen op de hei. Ik heb er 8 van de 9 uitgezeten en dat was een ramp, zelfs als kok. En toch heeft het me positief veranderd.

    En toch weet je dat het niet meer kan. Voorlopig..

    Bla
    Bla
    01/09/2014 - 21:23 21:23

    En ja ik stem d66

    Betsy
    Betsy
    01/09/2014 - 22:13 22:13

    Ik ben godzijdank met vlag en wimpel afgekeurd voor de dienstplicht in 1990 en ik kan je vertellen dat de definitieve afkeuringsbrief ingelijst en wel bij mij in de hal hangt naast foto’s van opa’s en oma’s neven en nichten en ik zal je vertellen waarom. Niemand maar dan ook niemand zal mij bijleren als mens dat het OK is op welke wijze om voor welke reden dan ook het vernietigen van andermans leven de moeite waard is, no way no how.

    Discipline is ook bij te brengen middels ander methoden dan des staats geweldsmonopoly.

    Møhammed Said al Sahaf
    01/09/2014 - 23:00 23:00

    “Als ik zie wat er de afgelopen 15 jaar bij me stage heeft gelopen pleit je echt wel voor, want als dat de mannen van de toekomst zijn.. ”

    Ja hoor opa, die verschrikkelijke jeugd. Was iedereen maar net zoals jij op z’n 50e geboren.
    Dat wat er de afgelopen 15 jaar stage bij je gelopen heeft is de enige generatie die nog geen actieve bijdrage aan het geweldig naar de kloten helpen van de aarde geleverd heeft. Komt heus nog wel, gaat vanzelf, hoeven we ze echt niet bij te helpen.

    Weirdoinventor
    Lid
    02/09/2014 - 07:39 07:39

    Ik ben overigens wel in te huren als drill sergeant. Met zes maanden dienstplicht hoeven ze toch niet echt te kunnen vechten (tenzij je een militie opzet zoals Zwitserland, maar dat is weer een heel ander verhaal), dus dan kan je ze net zo goed door mij over de hei laten jagen. Een half jaar scoutingkamp, maal een peloton van 40 man, tientje per dag per persoon, gedeeld door twee trainers… Ik doe het voor 73.000, plus onkosten. En dan kan ik waarschijnlijk nog concurreren met defensie.

    TheStef
    02/09/2014 - 10:01 10:01

    @Frisco

    Niet! De figuur is van 1979, en toen hij 18 was was de opkomstplicht al afgeschaft. Ik ben van 1968, lichting 88-6 en ik was al een van de laatste die nog in dienst is geweest Overigens een totaal zinloze periode, zonde van de tijd. Zonder dienstplicht had ik 14 maanden eerder belasting kunnen betalen. 😉

    Ds. Ploppo
    Redacteur
    02/09/2014 - 10:12 10:12

    Het probleem met opvoedingskampen (want dat zou de enig mogelijke uitvoering kunnen zijn) is dat je een selectief deel van de jeugd op wil roepen.
    Zij die al hard aan het studeren zijn of misschien zelfs al aan het werk, wil je niet storen in hun ontwikkeling.
    Dus stop je de sukkels en eikels bij elkaar in een groep en stuur je naar de hei.
    Een belangrijk aspect is groepsdruk. Als in een groep van 10 er 9 hun best doen zal die tiende ook wel aansluiten. Je wilt immers niet buitengesloten worden.
    Maar bij de voorgestelde groep is het overgrote deel volstrekt niet van plan om ook maar een beetje mee te werken. Sterker nog; de paar die misschien nog wel te redden hadden geweest, laten het wel uit hun hoofd om mee te werken en zich de hoon van de rest op de hals te halen.

    Latest Posts

    Account

    U ZEI:

    OOK NIET TE MISSEN