Sinds 1974 is het noordelijke gedeelte van Cyprus bezet door de Snorhammedanen uit het daarboven gelegen (opzoeken hoe Erdogan Turkije deze maand weer heeft genoemd) naar aanleiding van de matige poging van de Griekse “strijders” om Cyprus te versmelten met Griekenland, waar de junta net de boel overgenomen had.
Een van gevolgen van die (nog steeds voortdurende) bezetting is dat het vliegveld Nicosia International sinds 1974 niet meer gebruikt kon worden. Naast dat er gaten in de baan zaten waren de vliegtuigen ook doorzeefd, en bovenal ligt het vliegveld precies in de groene zone die vrijgehouden wordt tussen de republiek en het bezette gebied.
Je kunt het vliegveld niet bezoeken, het is deels in gebruik door de VN die de zone beheren. Illegaal binnenglippen is de enige (urbex) optie. Gelukkig is er nu het NIC Project. Een compleet gevirtualiseerde versie van de luchthaven, inclusief de gebouwen en de (normaal) restricted areas. Moddervet, dus vanmiddag lekker rondvliegen over een onbereikbare plek.





















