More

    RECENTE POSTS

    Waarom Israël Gaza bombardeert

    Het zal u niet ontgaan zijn dat Israël al een aantal dagen druk bezig is met het bombarderen van het Gaza-concentratiekamp. Inmiddels zijn daarbij (tussenstand) 88 mensen om het leven gekomen en 600 gewond geraakt. Onder de doden bevonden zich 18(!) kinderen, mede omdat de apartheidsstaat weinig morele bezwaren ziet om behalve (veronderstelde) hamasleden ook hun hele gezin uit te roeien. En natuurlijk omdat het nogal druk is in het Palestinenviertel, dat een bevolkingsdichtheid kent ruim 4.600 mensen per vierkante kilometer.
    Terrorist zekerDe Israëlische staatspropaganda draait inmiddels overuren om toch vooral te wijzen op de paar vuurpijlen die Palestijnen terugschieten. Want hoe was de moordpartij ook alweer begonnen? Het begon met drie (deels minderjarige) kolonisten die dachten gezellig van de ene naar de andere illegale nederzetting te liften – hetgeen het beste valt te vergelijken met drie blanke, blonde meisjes van 17 die in een tangastring en short-top vrolijk gaan dansen in een discotheek in Downtown Johannesburg. Dat ging dus niet goed, waarna het Israëlische leger een tiental Palestijnen doodschoot, tientallen verwondde (leuke kopschopvideo), duizenden huizen doorzocht (waarvan honderden „licht” zijn beschadigd, aldus het leger) en ruim 400 burgers in gijzeling nam (“administratieve detentie” heet dat in een politiestaat) in de zoektocht naar de dader(s) die ze overigens niet gevonden hebben. Wat ze wel vonden, waren de lichamen van de drie sukkels die waren gaan liften. Dat was voor een paar Israëli’s aanleiding om dan weer een Palestijnse gozer van de straat te plukken en levend te verbranden.

    Normaal gesproken geven de Israëli’s niet zo bijster veel om een mensenleven. Een dubbele moord, toen ook op kinderen, werd onlangs nog afgedaan met een ‘limited investigation’; maar dit keer reageerde het Israëlische kabinet als een VVD-er op een voorstel voor hogere belastingen op grote vermogens. Een spoedzitting en ministers die uitspraken deden waar de honden geen brood van lusten, deden vermoeden dat er meer aan de hand was, namelijk dat in het incident de al enige tijd gezochte aanleiding was gevonden om Hamas eens stevig aan gort te bombarderen. Hamas, dat niet zo bijster lang geleden tot woede van de Israëlische regering een eenheidsregering heeft gevormd met Fatah op de Westelijke Jordaanoever. Dat kan in het verdeel&heers&pikweerwatgrond-spelletje van de Israëli’s immers niet de bedoeling zijn. De bewijzen dat Hamas (als organisatie) achter de dood van de drie jongens zit – díe hebben we vooralsnog niet gezien.

    0 0 stemmen
    REET DEZE POTS!

    40 REACTIES

    Abonneer
    Laat het weten als er
    guest
    40 Reacties
    Oudste
    Nieuwste Meest gestemd
    Inline feedbacks
    Bekijk alle reacties
    cspr
    Lid
    11/07/2014 - 10:39 10:39

    En wat is je punt? Of had je gewoon zin om de krant over te typen?

    G. de Vader
    Gast
    11/07/2014 - 10:47 10:47

    Hé, we hebben een nieuwe Gronk

    Napster
    Napster
    11/07/2014 - 11:02 11:02

    Een “paar” vuurpijlen die de Palestijnen terugschieten? Ik zie dat de berichtgeving hier, net als de mainstream media, volkomen objectief en ontdaan van alle partijdigheid geschiedt. Mooi.

    En nee, ik ben geen fan van Israels politiek. Maar het feit blijft wel dat als Israel vandaag besluit haar leger te ontmantelen, je morgen alle inwoners van dat land uit de Middellandse Zee kan dreggen. Als alle landen om Israel heen daarentegen vandaag besluiten om hun leger te ontmantelen, gebeurt er morgen vanuit Israel niets. Israel viel tot nog toe nooit omringende landen binnen om grond toe te eigenen, in tegenstelling tot al hun buren die dat herhaaldelijk wel hebben geprobeerd. Ze reageren alleen behoorlijk wat te heftig intern, en de levensomstandigheden van de Palestijnen zijn inderdaad schrijnend. Aan de andere kant zijn de levensomstandigheden van de Israeli’s zelf ook niet geweldig, met de wetenschap dat alle buurlanden (en een inwonende buur) hen het liefst zo snel mogelijk dood willen. De enige reden waarom de Israeli’s nog leven is omdat het de buurlanden niet lukt hen massaal te vermoorden. Een weinig ideale buurrelatie.

    biermeester
    11/07/2014 - 11:03 11:03

    Oh, als die hele strook land toch eens naar de bodem van de Middellandse Zee zou glijden… *zucht*

    Chubbychaser
    11/07/2014 - 11:44 11:44

    Mmmm Napster je vergeet ff dat Israel is ontstaan door het toe eigenen van grond door Amerikaanse Joden.

    Ds. Ploppo
    Redacteur
    11/07/2014 - 11:59 11:59

    Generaties terug hebben Joden uit medelijden voor de holocaust een stuk grond gekregen voor een eigen staat.
    Daar woonden helaas al mensen. Het was dunbevolkt en ruimte genoeg voor iedereen.
    Prima plan, ware het niet dat de culturen niet echt 100% compatibel waren.
    Het ging mis toen een klein groepje uit beide kampen er voordeel in zag de boel tegen elkaar op te hitsen.
    Vandaag de dag zijn de verantwoordelijken uit die tijd hoogbejaard.
    90% van de mensen die in Israël wonen zijn er geboren. Het is irreëel van de Palestijnen om Israël nog terug te eisen, hoe onterecht het destijds allemaal ook was. Hamas wil vernietiging van de staat Israël en is wat dat betreft dus inderdaad een terroristische organisatie die bestreden mag worden. Hamas zou niet bestaan als er vrede was en dus is Hamas tegen de vrede.
    Maar ik kan me voorstellen dat een Palestijnse jongen waarvan de familie door bommen vermoord is, zich bij Hamas aansluit. Dat zou ik zelf in die situatie misschien ook wel doen.

    Het Israëlische kamp doet het helaas niet veel beter. Reli-waanzinnigen, nationalisten en ander gespuis hebben de touwtjes in handen. Zoals altijd bij dat soort rechtse clubs wordt hun machtspositie versterkt als er een duidelijke vijand is om naar te wijzen. En als die vijand zich wat te koest houdt, prik je even met een stok in de mierenhoop. Daar reageren ze dan wel op en je verkiezing is weer veilig gesteld. Toch kan ik me voorstellen dat een Israëlische jongen, die dag in dag uit raketten om zijn oren ziet vliegen en beelden van woedende Hamas-strijders op tv ziet, die zweren hem te vernietigen, met trots in het leger dient om zijn familie, zijn dorp, zijn land te verdedigen. Dat zou ik in die situatie ook doen.

    Kortom, het gewone volk valt weinig kwalijk te nemen; de machthebbers aan beide kanten wel.
    Beide kampen zouden de wapens neer kunnen leggen om zo het conflict te de-escaleren.
    Maar voor beide kampen betekent dat dan op termijn hun eigen politieke ondergang.
    En dus modderen we vrolijk verder. Aan Palestijnse kant een stuk minder vrolijk, helaas.

    G. de Vader
    Gast
    11/07/2014 - 12:06 12:06

    Inderdaad vuurpijltjes. Of wil je beweren dat die paar lukraak afgeschoten raketjes (lading ca. 5 kilo) van gisteren zelfs maar in de verste verte zijn te vergelijken met de honderden precisieaanvallen (lading tussen de 125 en 250 kilo) van bommenwerpers? Het zou ook wel eens een verklaring kunnen zijn voor 100-0 stand in dodelijke slachtoffers, denk je niet? Bovendien: hoe stel jij je voor dat de Palestijnen zich verweren tegen een Israëlische luchtaanval? Jij zou zeggen dat ze de Israëlische etnische zuiveringspolitiek maar gewoon lijdzaam moeten ondergaan? Dat ze een brief moeten schrijven?
    Israel viel tot nog toe nooit omringende landen binnen om grond toe te eigenen. Dat is een fabeltje. Misschien moet je je even verdiepen in de Suezcrisis. En ook de Zesdaagse oorlog is gewoon door Israël begonnen. Het is ook niet voor niks dat de VN heeft gezegd dat Israël op moet hoepelen van de Westelijke Jordaanoever.

    Bobotie, uw dagelijkse zuidvrucht
    11/07/2014 - 12:15 12:15

    @napster: ik denk dat als je de bodycount vergelijkt aan de Israëlische en Palestijnse kant, je inderdaad moet concluderen dat die paar Palestijnse vuurpijlen totaal niets betekenen. Of het handig is dat de Palestijnen op die manier Israël een halfbakken excuus bieden om burgers plat te bombarderen is natuurlijk de vraag, maar dat is een ander verhaal.

    Bobotie, uw dagelijkse zuidvrucht
    11/07/2014 - 12:16 12:16

    O ja, BBcodes werken niet meer… My bad.

    xaderp.
    Redacteur
    11/07/2014 - 12:47 12:47

    Dit is precies het stuk wat ik al dagen in mijn hoofd heb maar niet heb geschreven uit angst voor wharrgarbl godwins die ik er uit woede in zou hebben gezet …

    Hulde en een Pulitzer voor G!

    Roel Zwaar
    Roel Zwaar
    Gast
    11/07/2014 - 12:59 12:59

    Weet ik dat ik serieus benieuwd was naar je reactie, Xaderp? Gewoon uit duiding en standpunten?

    Ik heb het idee dat het conflict daar over 50 jaar nog net zo voortwoekert als nu. Met sponsors aan beide kanten die commercieel belang hebben bij voortduring van de patstelling. Want haal je die factor weg dan wordt het verdomd lastig met de hand te vechten.

    Hangmat
    Hangmat
    Gast
    11/07/2014 - 13:00 13:00

    Wat ploppo zegt.. de machthebbers van beide partijen hebben geen belang bij vrede en het gewone volk is expendable ( zeker bij de palestijnen). Die vrede zal er dus niet komen. Bereid u maar voor op nog 10 jaar vingerwapperen

    xaderp.
    Redacteur
    11/07/2014 - 13:00 13:00

    Verder wil ik er dit aan toevoegen:

    Mossad chief’s chillingly prescient kidnap prophecy
    Ten days ago, Tamir Pardo outlined a scenario that was spookily similar to the kidnapping of three teens missing in the West Bank since Thursday.

    “What will you do if in a week three 14-year-old girls will be kidnapped from one of the settlements?,” he asked.

    Mossad´s motto was overigens tot voor kort “War By Way of Deception”

    Dan nog het volgende, wat veel dieper gaat dan het “landjepik” verhaal. Israel heeft geen toekomst als joodse staat. Demografisch gezien zijn de moslims straks in de meerderheid, er vertrekken steeds meer joden richting VS en Europa. Dus is het tijd voor plan B.

    Leaked report: Israel acknowledges Jews in fact Khazars; Secret plan for reverse migration to Ukraine

    Nu begrijp ik de Israel – Oekraine connectie die als een rode draad door de recente “revolutie” liep.

    Amoron
    11/07/2014 - 13:01 13:01

    Misselijk stukje berichtgeving G. Feit blijft dat er drie jongens ontvoerd/vermoord zijn, en wanneer je dat wegzet als “eigen schuld, dikke bult” valt me dat tegen. Dikke min daarom…

    Maar tegelijkertijd ben je wel een schoolvoorbeeld van wat het probleem nou eigenlijk is. Iedere in meer of mindere mate betrokken partij doet altijd maar alsof er een partij moet worden gekozen. “Israel heeft het recht zich te verdedigen tegen de terreur die zich richt tegen Israelische burgers”, of “Palestijnen hebben geen andere mogelijkheid dan guerillaterreur om zich te verzetten tegen de Israelische staat die alle geld en wapens heeft”. Maar waarom moet er gekozen worden?

    Drie jongens dood door de laffe daden van een nog nader te bepalen stelletje klootzakken, en als tegenreactie een hele wrede moord op een Palestijnse jongen die met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid geen enkele rol speelde in die eerdere laffe daden. En dit is dan slechts het laatste geven-en-nemen in een conflict dat al meer dan 50 jaar speelt doordat Westerse politici in schaamte besloten hadden dat een stukje land wel een mooie compensatie zou zijn voor 6 miljoen doden. Dat dat stukje land gestolen moest worden van een groep mensen die bar weinig te maken had met de hele holocaust deed niet echt terzake.
    En toen bedachten de joden dat het stukje land strategisch gezien niet zo heel handig was gesitueerd, zo tussen kust, Golanhoogte en Jordaanoever, met ook nog eens overal moslims om je heen, en met gerechtigvaardigde wraakgevoelend (soit, niet gericht op de juiste groep mensen), en een nog sterker gerechtvaardigd gevoel van preventieve bescherming van je eigen volk, werd in een Blitzkrieg van 6 dagen even snel een beetje landjepik gespeeld om de grenzen iets gunstiger op de landkaart te zetten. En dan heb je plotseling de moslims aan het dansen en begint het geouwehoer, worden koeien uit een millennia oude sloot gedregd, en doen die Westerse politici even helemaal niets wegens 1: schaamte jegens joden, en 2: politieke interesse in het creeeren van een nieuwe vijand, dit keer de rooien uit het Oosten (want ene Adolf had al prima aangetoond dat het electoraat bijzonder slecht is in het scheiden van zaken en bijzaken op het moment dat je met een vinger naar een vijand kunt wijzen – en daar is sindsdien prima gebruik van gemaakt) en een resulterend gebrek aan tijd, geld en mankracht om die twee puberende bevolkingsgroepen uit elkaar te houden.
    Maar goed: Israel beschermt haar burgers in de eerste dagen van de nieuwe Joodse staat, en naait daarmee de buren, en een nieuw conflict is geboren. Niemand grijpt in, steeds meer mensen sterven aan beide kanten en ineens wordt het voor de betrokken partijen wel heel makkelijk om te wijzen op de slachtoffers, en hoe zij voor niets zijn gestorven voor hun vrijheid wanneer ze nu het gevecht opgeven. Zwart wordt steeds zwarter en wit steeds witter. Iedere grijstoon is verdwenen in de hele politieke discussie, en media wakkeren continue het vuurtje aan. Waar je in een stabiele apenkolonie alleen aan de macht blijft als je voor je groep kunt zorgen is er ten tijde van onrust weinig meer nodig dan de illusie dat je weet waar je mee bezig bent (en dat is niets meer dan af en toe schreeuwen hoe verschrikkelijk slecht de anderen het doen). Van de politiek aldaar hoef je dus niets te verwachten.

    Terug naar de grijstonen: Iedereen betrokken bij het conflict is zowel slachtoffer als dader! Iedereen verloor vrienden, kennissen, ouders en/of kinderen, en slechts weinigen spreken zich actief uit tegen een gewelddadige voortzetting. Slechts weinigen tonen begrip voor slachtoffers aan de andere kant van het prikkeldraad dat de partijen scheidt. De kranten staan nooit vol van de harde waarheid dat zelfs 1000 in wraak gedode moslims of joden je kind niet terug kunnen brengen. Joodse dochters en zonen mogen het leger in, Palestijnse zonen mogen de straat op met stenen en “vuurpijlen” en de slachtoffers zijn de ouders die zich niet uit hebben durven spreken tegen het conflict. Oorlog en geweld breken alleen maar af. Het sloopt gebouwen en vertrouwen, en een einde is alleen in zicht wanneer joden en palestijnen in leren zien dat het verlies van je dierbaren dat beide partijen delen zoveel relevanter is dan de verschillen die door op macht beluste idioten maar blijven benadrukken.

    En misschien begint dat te komen als eerst onbetrokken partijen, zoals bloggers en reaguurders op kleine websites, eens op gaan houden met gekleurde berichtgeving en het ventileren van irrelevante meningen. Wees eens eerlijk G.: je mening doet er in dit hele conflict toch geen flikker toe (hoewel het toegegeven wel weer uitnodigt tot enig nadenken, waarvoor dank)?

    Hangmat
    Hangmat
    Gast
    11/07/2014 - 13:02 13:02

    en ook wat roel zwaar zegt: draai de buitenlandse geldkraan dicht en het vuurtje gaat uit als een nachtkaars

    Vilmer Ramone
    11/07/2014 - 13:38 13:38

    Heeft Timmerfrans al geschokt gereageerd?

    Roel Zwaar
    Roel Zwaar
    Gast
    11/07/2014 - 13:39 13:39

    Maar dan wel aan beide kanten he, en zonder dat het een humanitaire ramp wordt zonder voedsel en drinken.

    Ome Mc
    Lid
    11/07/2014 - 14:08 14:08

    Welke patstelling hebben jullie het over? Over 50 jaar heeft Israël het allang voor elkaar dat er daar geen Palestijn meer in vrijheid leeft, want er is niemand die ze daadwerkelijk een strobreed in de weg legt. Tenslotte hebben ze er slechts iets van 70 jaar over gedaan om Palestina tot een klein stukje land aan de kust te reduceren en de rest in te lijven.

    G. de Vader
    Gast
    11/07/2014 - 14:41 14:41

    Alsof er nu nog een Palestijn in vrijheid leeft. De Gazastrook is gewoon een getto. De grenzen worden geheel gecontroleerd door Israël. Ook de zeegrenzen. Alle export moet via Israëlische scanners. Niet dat ze die dingen gebruiken. Daarbij heeft Israël enorme lijsten met goederen die helemaal niet naar binnen mogen, waaronder cement!
    Palestijnen mogen de Gazastrook niet in of uit. Buitenlanders mogen alleen naar binnen als ze werkzaam zijn voor een hulporganisatie of “those deemed acceptible for Israël”. Daaronder worden ook journalisten begrepen, van wie de publicaties nauwlettend worden gevolgd. Een visum verkrijgen duurt maanden en kan zonder opgave van redenen worden geweigerd.
    De belastinginkomsten op geïmporteerde goederen lopen via Israël (die dat geld regelmatig niet uitkeert). Periodiek wordt de Palestijnse infrastructuur verwoest. Haventje gebouwd? Bom erop! Ongeveer jaarlijks vindt Israël een aanleiding voor een militaire strafexercitie, waarbij honderden, zo niet duizenden slachtoffers vallen. Palestijnen mogen wel stemmen, maar niet op partijen die Israël niet acceptabel vindt. Politieke leiders worden bij tijd en wijlen vermoord.

    Dan dat andere punt, dat de Joden in zee gedreven zouden worden als ze zich niet zouden verweren. Dat is ook zo’n geleuter. Door wie dan, als ik vragen mag? De voormalige vijanden zijn allang gepacificeerd. Egypte staat al decennia onder bestuur van een Amerikaanse marionettendictator. Met Jordanië – dat maar een klein legertje heeft – zijn de betrekkingen al jaren geleden genormaliseerd. Libanon heeft een legertje dat nauwelijks op kan tegen de binnenlandse Herbollahstrijdgroepen en van Syrië hoeven we het voorlopig ook niet meer te verwachten. Hamas zelf dan? Hun militaire infrastructuur bestaat hoofdzakelijk uit straatstenen en katapulten. Waar hebben we het over? Israël beschikt over atoomwapens.

    Ome Mc
    Lid
    11/07/2014 - 14:46 14:46

    Ja, ok. Wat ik bedoel is dat er helemaal geen sprake is van een patstelling, maar gewoon van een langzame genocide en over 50 jaar het doel wel bereikt gaat zijn. De gaza-strook is een soort van het dorpje van Asterix en Obelix, maar dan zonder wonderdrank en eigenlijk ook een stuk onplezieriger.

    dM. Onepisch.
    dM. Onepisch.
    Gast
    11/07/2014 - 14:46 14:46

    “kolonisten die dachten gezellig van de ene naar de andere illegale nederzetting te liften – hetgeen het beste valt te vergelijken met drie blanke, blonde meisjes van 17 die in een tangastring en short-top vrolijk gaan dansen in een discotheek in Downtown Johannesburg.”

    Yeah. Blame the victim.

    Voor de rest is al het verstandige al gezegd door Amoron.
    (En dit ook, maar daar stoorde ik me extra aan.)

    xaderp.
    Redacteur
    11/07/2014 - 14:54 14:54

    “Blame the victim.”

    Wel eens van de Godwin Awards gehoord?

    xaderp.
    Redacteur
    11/07/2014 - 15:07 15:07

    Sderot cinema. Israelis bringing chairs 2 hilltop in sderot 2 watch latest from Gaza. Clapping when blasts are heard

    xaderp.
    Redacteur
    11/07/2014 - 15:09 15:09

    Kennelijk zijn ze niet zo bang voor de hamasvuurpijlen.

    G. de Vader
    Gast
    11/07/2014 - 15:11 15:11

    @dm31
    Je kunt ook je nieuwe Rolex gaan showen in Mogadishu. Sommige dingen zijn gewoon niet zo verstandig.

    wout
    wout
    11/07/2014 - 16:12 16:12

    Sommige dingen zijn gewoon niet zo verstandig.

    Net zoals inefficiënte raketten schieten naar een agressieve, militair superieure bezettingsmacht, of, als bewoner van betreffend bezet gebied, een beweging steunen die dergelijke acties uitvoert.

    wout
    wout
    11/07/2014 - 16:15 16:15

    O, dat zei Bobotie eigenlijk ook al.

    majava, ook hier.
    11/07/2014 - 16:22 16:22

    Ik begrijp het verhaal van Amoron wel, dat er alleen maar verliezers zijn en dat het zwart-wit beschouwen van dit conflict leidt tot het partij kiezen. Maar het probleem om ergens in het midden, bij de grijstinten, te gaan zitten is dat er bijna geen balans in het conflict meer zit. Je zal hoe dan ook uit moeten komen op de conclusie dat de palestijnen in een absurde situatie zitten en de Israëli’s bij wijze van spreke vanuit hun luie stoel (op een bergtop?) hun volgende militaire reactie plannen.

    En ook als je niet gediend bent van hoe G. het allemaal heeft verwoord, blijf ik het bizar vinden dat de moord op 3 joden wordt opgepakt als een oorlogshandeling en niet als drievoudige moord. En ik schaar me daarom om een andere reden bij G. aan dat dit conflict gewoon opgezocht is.

    En nu ga ik me weer ergeren aan het volgende mediabericht waarin ik moet lezen dat OMG!!11! het luchtalarm ging weer eens af ergens in Israel. Gelukkig kunnen we om daar weer balans in te brengen weldra 20 willekeurige palestijnen afstrepen.

    G. de Vader
    Gast
    11/07/2014 - 16:39 16:39

    @wout
    Jij denkt serieus dat als de Palestijnen niet die paar raketjes hadden teruggeschoten (schade: nul), Israël minder bombardementen had uitgevoerd?? Terwijl ze daar zo reikhalzend naar uit hebben gekeken?
    Wat lief!

    Hangmat
    Hangmat
    Gast
    11/07/2014 - 16:51 16:51

    Ik erger me vooral aan het continu hengelen naar aandacht van beide partijen en hun volgelingen. De geldstromen zouden eens opdrogen, stel je voor!

    Napster
    Napster
    11/07/2014 - 17:17 17:17

    Zeg, G: door wie worden de Israeli’s de zee in gedreven? Heb je wel eens een tijdje in Caïro rondgewandeld? Op elke schutting en plakplek hangen daar postertjes waar letterlijk wordt opgeroepen het hele Israelische volk te verdrinken in zee. Op tv wordt het doden van Joden gewoon nagenoeg elke avond in praatprogramma’s genoemd. Soaps beelden Israeli’s elke dag af als babymoordende bloeddrinkende sadisten.

    En dan is Egypte nog het meest gematigde Arabische land. Onvoorstelbaar wat daar verder aan beeldvorming voorbij komt. Ja, als de Israeli’s de wapens zouden afzweren, dan zijn ze binnen een paar maanden uitgemoord. Het staat namelijk nog steeds in de manifesten van de meeste Arabische organisaties daar, als doel: uitmoorden van alle joden. Het staat zelfs in de Koran, en die wordt gevaarlijk letterlijk genomen hier en daar. Iran zou graag meedoen, bleek vorig jaar nog. Je kan het je niet voorstellen misschien, maar het is gewoon realiteit. Wil je niet zien misschien, maar het is gewoon overduidelijk aanwezig.

    En Israel is de 6-daagse oorlog begonnen om landjepik te doen bij de anderen? Meen je dat nou werkelijk? Ja, zo lust ik er nog een paar. Even je geschiedenisboekje nakijken: er stonden ineens aan alle grenzen enorme legers in aanvalsmodus klaar. Met als doel: vernietiging van alle joden. Wie is dan de agressor? Heeft Israel na die overwinning landjepik gedaan van Egypte, Syrië, Iran, Jordanië, Libanon? Nee dus. Het ging ze om hun eigen verdediging.

    Het is vrij lastig diplomatiek overleggen met iemand die aan de andere kant van de tafel zit met een button op zijn jas met een directe oproep jou te vermoorden. Dat is wat Israel, gedwongen door het Westen, jarenlang heeft gedaan met bv Arafat. Absurd dat die man een vredesprijs heeft gekregen.

    Israel heeft in ruil voor vrede met Egypte indertijd een stuk land aan Egypte geschonken dat groter is dan het hele land Israel nu. Je maakt mij niet wijs dat Israel uit is op meer land buiten Israel – dat hebben ze nog nooit geambieerd, en nooit op ingezet. Alle andere Arabische landen hebben echter wel meermalen geprobeerd land van Israel te bezetten, en volkerenmoord te plegen. En roepen daar nu nog steeds openlijk toe op. Moeilijk te verteren, maar wel de realiteit.

    Dat alles is geen excuus voor misstanden van de Israeli’s. Maar het is zoals Teeuwen zei over alle aandacht voor de Holocaust en de joden: “maar die Duitsers, dat waren ook geen lieverdjes hoor!”

    xaderp.
    Redacteur
    11/07/2014 - 17:37 17:37

    Uit welke grot kom jij gekropen?

    G. de Vader
    Gast
    11/07/2014 - 17:43 17:43

    En Israel is de 6-daagse oorlog begonnen om landjepik te doen bij de anderen? Meen je dat nou werkelijk?
    Ja.

    Even je geschiedenisboekje nakijken: er stonden ineens aan alle grenzen enorme legers in aanvalsmodus klaar.
    O. Als je bedreigd voelen een aanvalsoorlog legitimeert, hoe zit dat dan met Iran? Met al die Amerikaanse vliegdekschepen voor de deur? Die zijn wel een eind van huis, niet?
    Maar was er wel sprake van een dreiging. Lees even wat generaal Rabin daarover destijds te zeggen had.

    Met als doel: vernietiging van alle joden.
    Even lezen dus.

    Wie is dan de agressor?
    Israël

    Heeft Israel na die overwinning landjepik gedaan van Egypte, Syrië, Iran, Jordanië, Libanon?
    Ja. Althans, van Egypte, Syrië en Jordanië. Wist je trouwens dat Israël de Golanhoogte enkele uren voor de wapenstilstand heeft bezet? Omdat ze die toch wel graag wilden hebben. En dan volhouden dat het sraël nìet om grond te doen was?

    Het ging ze om hun eigen verdediging.
    Yeah right. Maar goed, die oorlog was 47 jaar geleden. Dan kunnen ze inmiddels wel eens weg uit de Sinaï, Golan hoogvlakte, Westelijk Jordaanoever en Oost-Jeruzalem niet?

    Ds. Ploppo
    Redacteur
    11/07/2014 - 17:48 17:48

    @ Napster
    De Sinaï kon makkelijk teruggegeven worden. Da’s een grote zandbak.
    Zodra ergens zoet water doorheen loopt wordt de schenkingsdrift van Israël opeens een stuk minder…

    Stel dat in de komende weken zowel alle militante leden van Hamas als de legertop van Israël door aanvallen omkomt (gaat niet gebeuren, maar stel even dat…). In het machtsvacuüm dat volgt besluiten beide kampen van verder bloedvergieten af te zien, de Palestijnen leveren alle raketten in, de nederzettingen op de bezette gebieden worden ontmanteld en de Palestijnen krijgen een echte eigen staat en het zoete water in de regio wordt eerlijk gedeeld.

    In zowel Israël als Palestina zou een overgrote meerderheid onmiddellijk tekenen voor een dergelijk scenario (een enkele pijpenkrul of haatbaard uitgezonderd).

    >90% van de mensen is er voor en toch gaat het nooit gebeuren.. Pionnen in een internationaal machtsspel..

    Ds. Ploppo
    Redacteur
    11/07/2014 - 18:11 18:11

    De machthebbers in Israël kwam de moord op de drie tieners wel erg goed uit.
    De eigen bevolking kon ermee voorbewerkt worden zodat er brede steun zou zijn om o.a. Gaza weer eens binnen te vallen. De feiten moesten alleen nog even verdraaid worden.
    http://www.informationclearinghouse.info/article39043.htm

    wout
    wout
    11/07/2014 - 20:52 20:52

    @G
    Ja, G. dat denk ik, lief als ik ben. Een casus belli is voor veel naties een vereiste, hoe vergezocht ie ook is. Los van het masterplan om de palestijnen uit te roeien (hoewel… het worden er steeds meer), zitten de Israeliers zelf ook gewoon gevangen in de geweldsspiraal. Een aanval moet beantwoord worden, of ie nou inefficient is of niet. Hetzelfde geldt andersom natuurlijk ook, vandaar de raketten na de vergelding op de driedubbele moord. Maar zoals je zelf al zegt: het is niet verstandig om op provocatie in te gaan als je niet de middelen hebt om jezelf te beschermen.

    horrorneefje
    Lid
    12/07/2014 - 04:08 04:08

    Wat een gezeik allemaal. Als je niets beters hebt dan vuurpijlen, moet je geen mot zoeken en je al helemaal niet achter je eigen kinderen verschuilen. Die Palestijnen zijn nog beter dan Brazilië. In janken.

    horrorneefje
    Lid
    12/07/2014 - 04:16 04:16

    Jaha, trek die maar eens door.

    /RC 14.0 ftw

    Weirdoinventor
    Lid
    12/07/2014 - 07:39 07:39

    Er stond laatst nog een stukje over de kolonisten in de Volkskrant (haha, weirdo leest laat maar…). Daar hadden ze een stel gevonden dat wel even in een interview wilde zeggen dat ze niet weggingen omdat ze nou eenmaal daar vandaan kwamen.

    Nee, niet persoonlijk, en ook niet hun ouders, maar volgens de Bijbel liepen de Joden 3000 jaar geleden rond in plaatsen die nu in de Palestijnse gebieden liggen, en helemaal niet in het Israëlische stuk. Dus die gebieden zijn het echte beloofde land, geef het aan ons!

    Ik ben maar gestopt met leen, werd er depressief van. En ik maar denken dat ons CDA door hoepels moet springen om stomme kneuterboeren gerust te stellen.

    Dehnus Nörder
    Dehnus Nörder
    13/07/2014 - 15:08 15:08

    INderdaad de Hasbaratos zijn in volle gang bezig. Viel me ook al op hoe snel de berichtgeving op nu.nl, NOS en andere websites in toon veranderde.

    *Hasbaratos term die ik gebruik voor plegers van Hasbara.

    Latest Posts

    Account

    U ZEI:

    OOK NIET TE MISSEN