More

    RECENTE POSTS

    Stelling van de Dag: Ik Ga ook Naar Een Nep-Arts

    Het CBS heeft onderzoek gedaan naar zorggebruik in Nederland en wat blijkt: Als u hoger opgeleid bent gaat u liever naar een alternatieve “genezer” dan wanneer u heel de dag naar Unilever 4 zit te kijken. Onder alternatieve genezers verstaat het CBS onder meer homeopaten, acupuncturisten, kruidengenezers en gebedsgenezers. Oftewel charlatans en kwakzalvers. Waarom gaat u daar naar toe wanneer u meer dan alleen uw naam kunt schrijven vragen, wij ons dan af. En aangezien de gemiddelde bezoeker van Retecool extreem links, joods, radicaal en hoger opgeleid is en daarbij ook nog eens in Loenen aan de Vecht woont, gaan wij dat dus aan u vragen via een stelling van de dag. Deze keer extreem simpel te beantwoorden met Ja of Nee. In de reacties kunt u dan verklaren waarom u wel of niet gebruik maakt van een alternatieve genezer, want daar zijn we nog veel meer benieuwd naar. Oh ja, even voor de beeldvorming. Het CBS gaat van hoger opgeleid uit wanneer u een MBO2 opleiding met goed gevolg heeft afgerond.

    [yop_poll id=”21″]

    Peter en Vincent, twee vaste retecoolbezoekers
    Peter en Vincent, twee vaste retecoolbezoekers
    0 0 stemmen
    REET DEZE POTS!

    40 REACTIES

    Abonneer
    Laat het weten als er
    guest
    40 Reacties
    Oudste
    Nieuwste Meest gestemd
    Inline feedbacks
    Bekijk alle reacties
    fishbowl
    11/11/2014 - 13:15 13:15

    Hee, Frank en Ronald de Boer.

    Bas Taart
    Lid
    11/11/2014 - 13:26 13:26

    Ik ben mildly offended dat je me een hippie noemt alleen wegens mijn hogere opleiding. IK EIS DUS HERSTELBETALINGEN!

    Ome Mc
    Lid
    11/11/2014 - 13:29 13:29

    Peace, man…

    Ome Mc
    Lid
    11/11/2014 - 13:32 13:32

    Maar, serieus, MBO2 = hoger opgeleid? De vorige stagiair, MBO 3, kon nog niet zonder een uitleg een brief in een envelop doen en de zelfklevende plakstrook bedienen om hem te sluiten.

    Grijpstra
    11/11/2014 - 13:39 13:39

    Ik heb HAVO. En ga dan ook gewoon naar de vakzalver.

    Incator
    Incator
    11/11/2014 - 13:49 13:49

    Maar waarom blauw?

    Ome Mc
    Lid
    11/11/2014 - 14:06 14:06

    MBO2 wordt door onze regering beschouwd als de laagst haalbare startkwalificatie. Feitelijk ben je dus zonder MBO2 diploma geen volwaardig lid van de samenleving en wordt je door de RMC tot je 23e achtervolgd om toch echt een startkwalificatie te gaan halen (en tot 18 ben je gewoon strafbaar als je daar niet mee bezig bent).

    Om een inzicht te geven van het daarvoor gevraagde niveau, rekenen 2f:
    https://www.examenbladmbo.nl/syllabus/handreiking-rekenen-2f/2014-2015/f=/handreiking_rekenen_2f_%20mbo.pdf?noframes=1

    Ik zou dus oppassen met een MBO2-er achter de kassa zetten.

    Ds. Ploppo
    Redacteur
    11/11/2014 - 14:43 14:43

    Misschien heeft het ermee te maken dat hoger opgeleiden wel eens een krant lezen en weten hoeveel er in de reguliere geneeskunde fout gaat. Een arts wordt niet zomaar meer als heilige gezien, maar als iemand die fouten kan maken en een heel arsenaal aan gevaarlijke middelen tot z’n beschikking heeft.
    Homeopathie kan dan als onschuldig alternatief gezien worden. “Baat het niet dan schaadt het niet…”
    De homeopaat kan bij minder ernstige klachten besluiten om z’n placebo’s voor te schrijven. Voor serieuze zaken hoop je dan dat hij je toch doorverwijst naar een echte arts.
    Begrijp me niet verkeerd… ik heb niets met die placeboschuivers, maar het zou zo maar eens een verklaring kunnen zijn.
    Verder zou je ook nog een differentiatie kunnen maken tussen alfa en bèta opgeleiden. Wellicht zijn kwakzalvers bij de tweede groep toch wat minder populair.

    Møhammed Said al Sahaf
    11/11/2014 - 14:58 14:58

    Mijn borrelende onderbuik zegt dat die MBO2-ers de statistiek voor hoger opgeleiden nog weer iets gunstiger maken door wel naar een gewone arts te gaan.
    En ik heb ook de indruk dat het vooral vrouwen zijn, van die types die ook naar het lolerei festival gaan voor een kruidenwandeling over het verwen en healingveld http://www.loreleifestival.nl/?page_id=3920
    Je maakt mij niet wijs dat Ma Tokkie daar naar toe gaat, dat zijn allemaal van die uitgebluste is-dit-nou-alles types die net door hun man aan de kant geschoven zijn ten faveure van de typegeit. Lager opgeleiden zijn sowieso redelijk ongevoelig voor het idiote taalgebruik van al die alternatieven, die kijken daar met hun nuchtere boerenverstand dwars doorheen.

    Daarbij zijn hoger opgeleiden ook nog eens grotere zorgmijders,
    http://www.trouw.nl/tr/nl/5091/Religie/article/detail/3486199/2013/08/03/Vooral-antroposofen-enten-kinderen-niet-in.dhtml

    grotesnor
    11/11/2014 - 15:47 15:47

    Ik ga altijd met m’n pies naar Bijsterveld.

    Weirdoinventor
    Lid
    11/11/2014 - 16:19 16:19

    Hoger opgeleiden hebben er stiekem wel een handje van om te zoeken naar “meer in het leven”, om te willen geloven in dat er dingen zijn die niet voor ze uitgekauwd zijn en die we als mensheid niet kunnen verklaren. Ik ben er laatst achter gekomen dat ik mensen in mijn wijdere familiekring heb zitten die nog balansbandjes dragen, alleen heten ze nu weer net anders geloof ik, maar het “werkt” nog steeds via magnetisme en het ijzer in je bloed. Uh-huh. Op de een of andere manier kan “ons soort mensen” het gewoon niet verstouwen dat je überhaupt niet hoeft te weten hoe iets werkt om te weten of het werkt, je kan gewoon testen of het doet wat je zegt. Dat je er bewust voor kiest om naar een behandelaar te gaan die met trots mag zeggen dat zijn behandelmethoden niet getest en effectief bevonden zijn, o en misschien zijn ze nog gevaarlijk ook, daar kan ik met mijn goed verstand niet bij. Maar het komt toch best veel voor, en ik durft die mensen eigenlijk ook steeds minder hun hoop door de neus te boren. Als jij wil geloven dat die kwaal waar je al je hele leven mee zit wel overgaat van driemaal daags een dode mus, prima jongen. Ik zou je behandelaar voor de rechter slepen als ik dat kon, maar ik heb geen zin om weer met jou hierover in discussie te gaan. Beetje dat idee.

    Weirdoinventor
    Lid
    11/11/2014 - 16:20 16:20

    Vet! Mijn reactie wacht op moderatie! Hebben we dat tegenwoordig bij Retecool, selectie aan de poort?

    Incator
    Incator
    11/11/2014 - 17:12 17:12

    @Weirdo [quote] Ik zou je behandelaar voor de rechter slepen als ik dat kon, maar ik heb geen zin om weer met jou hierover in discussie te gaan.[/quote]

    Waarom? Leven we niet in een vrij land meer dan? Of is het binnen de regels voorspiegelen van mooiere werelden ineens niet meer toegestaan? (Fuck man, klaag de Mac aan! Die doen ook net of je van hun hamburgers gelukkig wordt.)
    De mogelijkheden die alternatieve behandelaars hebben zijn al aardig aan banden gelegd. Het lijkt me wel ok. Iedereen moet lekker doen waar die zin in heeft, sommigen denken dat het nodig is om de nieuwste iphone te hebben om gelukkig te zijn, of een hele dure auto, anderen willen graag op de thee kunnen bij iemand die op z’n minst de indruk wekt te luisteren en de klachten serieus te nemen, en weer anderen verdrinken, vereten en verblowen hun verdriet. So what.

    Ome Mc
    Lid
    11/11/2014 - 17:18 17:18

    Wat je met je eigen geld wil doen, moet je zelf weten. Als het maar niet uit de verplichte verzekering komt.

    Møhammed Said al Sahaf
    11/11/2014 - 17:25 17:25
    Weirdoinventor
    Lid
    11/11/2014 - 17:30 17:30

    Maar de Mac wordt door de overhead en andere instanties genoemd als het voorbeeld van iets waar je dood van gaat, terwijl mensen die ernstig zieke patienten met vergif behandelen toch vrij weinig duimbreden in de weg worden gelegd. Het kan bijvoorbeeld verdacht vaak wel vergoed worden vanuit je zorgverzekering. En als het niet in het basispakket zit kan je er een pakketje voor bij afsluiten, heb je meteen geen last meer van dat eigen risico dat op medicijnen die de huisarts voorschrijft wel zit. Dat geeft allemaal legitimiteit aan kwakzalvers. Je kan wel zeggen “dat moet iedereen zelf weten” maar wij als samenleving housen onszelf gewoon voor dat alternatieve zorg zorg is. Het zou logischer zijn als je bij je autoverzekering snelheidsboeten kon mee verzekeren, want tussen die twee bestaat in ieder geval nog een duidelijk verband.

    Wat mij betreft mogen we nog veel harder optreden tegen oplichters. Echte pillenbakkers verzuipen in de regelgeving, en terecht, want als ze fouten maken gaan er mensen dood. Maar als je aangeeft “O, maar ik genees je wel een beetje alternatief hoor” dan hoef je opeens helemaal niks, behalve af en toe terloops melden dat het misschien een idee is als je ook misschien eens langs een “reguliere arts” gaat. En zelfs dat hoeft niet als je weer net wat andere bewoordingen gebruikt. Als je, zoals bijvoorbeeld Jomanda, een medium bent dat toevallig ook diagnoses kan stellen en behandelingen kan voorschrijven, heb je nul verantwoordelijkheid voor de gevolgen van wat je mensen aandoet. Maar als ik iemand weet wijs te maken dat het hartstikke kicken is om geblinddoekt een snelweg over te steken dan hang ik, echt wel. Dus, zal de gemiddelde hoger opgeleide denken, als het niet verboden is, dan is het hooguit een beetje alternatief, licht omstreden, niet commercieel genoeg voor die rijke doctoren met hun grote villa’s. Want dodelijk zal het niet zijn toch? Dan was het wel wat strenger gereguleerd…

    Møhammed Said al Sahaf
    11/11/2014 - 18:09 18:09

    “terwijl mensen die ernstig zieke patienten met vergif behandelen toch vrij weinig duimbreden in de weg worden gelegd”

    Zeker wel, als jij iemand vergiftigd hang je ook. Die middelen zijn dan ook vaak hartstikke onschadelijk want water met een geheugen.. Wat ze potentieel dodelijk maakt is juist dat ze helemaal niets doen, je dus ook niet helpen.
    Oplichting dus ja, en daarin geef ik je gelijk, dat mag best wat harder aangepakt worden.

    Incator
    Incator
    11/11/2014 - 19:00 19:00

    Ja, pik in die ruimte! Gewoon weer ouderwets de Staat laten bepalen wat goed voor ons is.

    Wat betreft oplichting: tsja, dilemma. Maar waar begin je – zou de voedingsmiddelenindustrie niet een veel logischer (want nog misleidender en versluierender en veelomvattender) doel? Dat gekloot met die groene vinkjes, met omgekat vlees, en binnenkort een geweldig handelsverdrag om ook de laatste belemmeringen weg te nemen?
    En ach, pak meteen even de corruptie, manipulatie en kartelvorming van de medicijnindustrie aan. Kan me herinneren dat daar ook nog wel eens doden vallen doordat de fabrikant een klein beetje positiever was over de resultaten dan de praktijk rechtvaardigde.
    Doe dat, en dan mag je van mij ook de oplichtende alternatievers meepakken (maar lang niet alle alternatieven lichten op: lang niet iedereen claimt immers wonderbaarlijke genezing.)

    Voor zover ik weet is het overigens absoluut niet toegestaan om dodelijke zaken voor te schrijven, wordt dat ook vervolgd (soms, maar ja, het OM vervolgt uberhaupt niet altijd), en zijn de meeste dodelijke gevolgen door het weigeren van een reguliere behandeling. Maar dat recht heeft iedereen, en dat wilde ik wel graag zo houden eigenlijk.

    Wat betreft de aanvullende verzekering: tsja, marktwerking he? Je krijgt ook saunabonnen bij je Menzisverzekering, en een bonus als je bij de sportschool staat ingeschreven. En nog wat meer van die vage dingen.

    gronk
    gronk
    11/11/2014 - 20:06 20:06

    Ik wil bij deze toch wel even bezwaar aantekenen dat ik geen toestemming heb gegeven dat Reet de foto van mij en mijn zus zou posten. Abject! Infaam!

    Møhammed Said al Sahaf
    11/11/2014 - 20:10 20:10

    Jij komt uit West-Transvaal gronk?
    Hier is de rest van je familie, inclusief oom Fred; (met pet) http://www.rogerballen.com/platteland/

    Weirdoinventor
    Lid
    11/11/2014 - 20:46 20:46

    Overigens vind ik het geheel offtopic geniaal dat er ooit iemand is geweest die besloot zijn Retecool-naam weirdo te maken en dat die dankzij het nieuwe systeem elke keer dat iemand mij aanspreekt een mailtje krijgt. Helemaal toppie dat RC14.

    wout
    wout
    11/11/2014 - 21:59 21:59

    @incator
    (Fuck man, klaag de Mac aan! Die doen ook net of je van hun hamburgers gelukkig wordt.)

    Nee, dat is heel wat anders. De Mac zorgt ervoor dat je hamburgers associeert met gelukkige mensen. Vuil stukje psychologie, en werkzaam, maar tsja, de wereld zit er vol mee.

    Alternatief genezers doen je een belofte die ze niet waar maken, tenzij de werkzaamheid in het psychosomatische hoekje zit, en dan nog is de methode irrelevant. Dat is je reinste oplichting en dat moet verboden worden. Dat er nog altijd geen verbod is, is een aanfluiting van de Westerse beschaving. Goochelarij is prima, maar alleen op kinderfeestjes.

    Ome Mc
    Lid
    11/11/2014 - 23:28 23:28

    Goochelaars moeten ook werk hebben. Maar het is belangrijk dat we weten dat het om een illusie gaat. Alleen kinderfeestjes is een te kleine markt.

    Verder hoeft er niets verboden te worden. Als je iemand de dood in jaagt door te beweren dat korreltherapie de enige oplossing is voor een dodelijke bacterie die met een antibiotica kuur opgelost kon worden ga je terecht de gevangenis in. De rest is domheidsbelasting. Maar dat gaat mis als je dat kan verzekeren icm reguliere zorg. Dus stel ik een alternatieve zorgverzekering voor. 140 eypo per maand. Dekt elke bewezen effectieve alternatieve geneeswijze.

    MadDieu, drukt zijn snor
    11/11/2014 - 23:44 23:44

    Vroeg^ah, vaak bij Bhagwan wezen feesten. Disco, vrije liefde, gratis condooms en een prima slaapplek.
    (verder was die vent knetter gek. http://en.wikipedia.org/wiki/Rajneesh )

    Bagwan en zijn volgers waren/zijn ervan overtuigd dat er rijkdom en voldoening is voor iedereen, mits de wereldbevolking teruggebracht zou worden naar anderhalf miljard individuen.
    Geen eigen kinderen maken was de eerste stap. Maar bewust willen sterven of laten sterven bij voldoende gebreken is de volgelingen ook niet vreemd.

    Ik heb kinderen en hoop op vele kleinkinderen, maar ik hoef niet oud en gebrekkig te worden. Mijn vredige dood heb ik al jaren op voorraad.
    Geen arts of goochelaar wordt rijk, omdat ik langer lijden wil.

    wout
    wout
    12/11/2014 - 00:03 00:03

    Fuck die victimless crime nuance shit. Iemand die chakra cleansings verkoopt moet gewoon de bak in, of ie nou dodelijke slachtoffers veroorzaakt of niet. Omwille van traditie zal religie helaas gewoon langzaam moeten doodbloeden, maar die woekerende new age hocus pocus moet uitgeroeid worden.

    Ome Mc
    Lid
    12/11/2014 - 00:32 00:32

    Sjezus. Met die standaard ken ik nog wel een paar beroepsgroepen die zo de bak in kunnen omdat ze voornamelijk gebakken lucht verkopen.

    wout
    wout
    12/11/2014 - 10:25 10:25

    @MC
    Wat is dat nou voor excuus? Laten we alle criminelen dan maar lopen, want er zijn altijd wel andere mensen die ook niet netjes bezig zijn?

    Ome Mc
    Lid
    12/11/2014 - 11:03 11:03

    Nee, jij herdefinieert gewoon eenzijdig wat crimineel is en wat niet. Met die definitie moet minstens 90% van de politici, zeker een deel van de bankiers, beleggingsadviseurs, het voltallige management van 9292ov.nl, Piet Paulusma, de voltallige Telegraaf-redactie… fuck, man, je hebt eigenlijk gewoon gelijk. Opsluiten die gasten.

    wout
    wout
    12/11/2014 - 12:15 12:15

    Nee Mc, ik herdefinieer helemaal niets. Alternatieve geneeskunde is oplichting in zijn zuiverste vorm, maar door de vele gedupeerden die het bedrog nog niet inzien, is er weinig draagvlak voor de overheid om het als zodanig te behandelen.

    De beroepsgroepen die jij noemt zitten soms op het randje, en er zijn beoefenaars die zeker oplichter zijn, maar kom op, zelfs Piet Paulusma heeft wel eens gelijk. En er is nog nooit, maar dan ook nooit, iemand genezen door: homeopathie, iriscopie of wat dan ook voor wensdenken.

    wout
    wout
    12/11/2014 - 12:17 12:17

    Wacht nu, ga ik te snel. Wensdenken speelt wel een grote rol bij genezing, maar mensen die door de positieve vibes van alternatieve geneeswijzen beter genezen moeten ook dood.

    Ome Mc
    Lid
    12/11/2014 - 12:32 12:32

    Allereerst: dat dus. En dan is er nog zoiets als mensen die zich fijner voelen ondanks het verder totaal uitblijven van enige meetbare effecten. Volgens mij kan je qua gezondheid beter gewoon een keer naar een lekker concert gaan en heeft het meer positief effect – maar er zijn mensen die zich beter *voelen* dankzij alternatieve geneeswijzen. En dat is helemaal prima, wat mij betreft. Met een beetje kritisch denken kan je weten dat het geen dooien aan de zeik zet, dus als je dan je eigen geld er aan uit geeft: PRI-MA. Je gaat je goedgelovige kuttegang maar.

    Hetzelfde geldt voor Telegraaf-lezers. Al kan ik me niet voorstellen dat je je door de Telegraaf te lezen beter voelt, maar ok, het doet iets met mensen en goedgelovige sukkels denken dat het nieuws is en willen ervoor betalen. En daar verdienen andere mensen dus geld aan. Domheidsbelasting noem ik dat. Dat zijn de lui die ook Ban AAN naar 6464 sms-en en dan met ”ok” bevestigen op het sms-je: “Weet je zeker dat je voor een miljoenmiljard eypo per week een abo wilt afsluiten voor zooi die je nooit of te nimmer gaat downloaden en sowieso gratis via google kunt downloaden? SMS OK naar 6464”. Dezelfde lui die voor 1,50 per verzonden bericht lid zijn van een datingsite vol met fake profielen waarbij ze op mysterieuze wijze 5 berichten per dag krijgen van geile dames. Of denken dat als je de postcodeloterij opzegt je de week erop 15 miljoen misloopt terwijl je al jaren alleen maar betaalt en gewoon veel beter dat geld op had kunnen sparen.

    Domme mensen zijn gewoon big business, en ze zijn niet noodzakelijkerwijze laag opgeleid. Het is gewoon een kwestie van de juiste insteek voor je gebakken lucht vinden. Waargharbl.

    Incator
    Incator
    12/11/2014 - 13:11 13:11

    Maar goed, ondertussen is cognitieve gedragstherapie ‘regulier’. En een methode die meer gebaseerd is op wensdenken dan dat kom je zelfs bij de alternatieven nauwelijks tegen.

    wout
    wout
    12/11/2014 - 16:26 16:26

    Cognitieve gedragstherapie is nooit ‘alternatief’ geweest. Het is een psychotherapie. Dat maakt sowieso niet echt deel uit van de reguliere geneeskunde. Maar CGT is bewezen effectief (daar valt misschien nog aan te tornen, maar da’s nou net zo mooi aan science based medicine).

    Alternatieve geneeskunde is bewezen niet-effectief, of zo belachelijk dat er nooit onderzoek naar is gedaan.

    wout
    wout
    12/11/2014 - 16:31 16:31

    Overigens vind ik die hele ‘stupidity tax’ ook veels te cynisch. Niet al die mensen zijn dom, er zitten ook gewoon mensen bij die alleen nog maar kunnen hopen.

    Ome Mc
    Lid
    12/11/2014 - 16:46 16:46

    Ja, we moeten iedereen in de bak flikkeren die goedgelovig is. Maar ik ben te cynisch.

    wout
    wout
    12/11/2014 - 17:10 17:10

    Nee, iedereen die valse hoop verkoopt aan goedgelovigen moet de bak in. Da’s toch wat anders? Wil niet zeggen dat bankiers, politici, telegraaf-redactieleden en P. Paulusma niet ook de bak in moeten, maar dat is voor een andere keer.

    Incator
    Incator
    12/11/2014 - 17:57 17:57

    Was de geneeskunde maar behoorlijk science based. Helaas – no such luck.

    Cgt is een beetje onderzocht bij bepaalde specifieke omstandigheden (en zulk onderzoek heeft uiteraard al behoorlijke problemen, aangezien het per definitie niet dubbelblind te onderzoeken is.) Maar het heeft tegenwoordig minstens zo’n ruim toepassingsgebied als Haarlemmer Wonderolie. En waarbij je bij de wonderolie alleen nog maar hoeft te slikken, moet je in cgt ook nog eens geloven, want anders werkt het niet… (En dan is het je eigen schuld en kan men er ook niks meer aan doen, ja toch niet dan?)

    Ik weet het niet, maar persoonlijk vind ik dat verdacht dicht in de buurt komen van die griezels van ‘je hebt recht op geluk, je moet het eisen van het universum, en als je toevallig niet ineens de loterij wint* geloof je gewoon niet genoeg’ – hoe heet het ook al weer. (Oh ja, The Secret)
    [i]* het geluk is namelijk ook nog eens bijzonder materialistisch, want veel geld was specifiek iets waar je om kunt wensen.[/i]

    wout
    wout
    14/11/2014 - 17:15 17:15

    @Incator

    Je gebruikt goedkope retorische trucjes. Natuurlijk is de moderne geneeskunde science based, hoe kom je er in godsnaam bij om dat in twijfel te trekken? Niet alle onderzoeken zijn even onpartijdig, of goed opgezet, maar dat doet niets af aan alle goede onderzoeken. De materie is geweldig ingewikkeld en complex (in tegenstelling tot hoe de alternatieve geneeswijzen de boel afspiegelen), dus fouten worden er zeker gemaakt. Maar wetenschap is onmiskenbaar de basis.

    Wat jij nu doet is een schijnbare grijze zone scheppen, door een aspect te nemen uit de psychologie, niet eens een onderdeel van de geneeskunde trouwens, en daarmee bestempel je de gehele reguliere geneeskunde als onbetrouwbaar.

    Omdat de geneeskunde zo ingewikkeld is, is er sprake van een voortschrijdend inzicht. Medische behandelingen uit het verleden lijken daardoor tegenwoordig soms achterlijk, maar ze zijn bijna altijd gekozen op basis van de toenmalig beschikbare kennis. Als jij onomstotelijk kunt aantonen dat CGT niet werkt, of in bepaalde gevallen niet werkt, zul je, nadat wat weerstand is overwonnen, de methode in die gevallen na een tijd niet meer terugzien. Dat is een fundamenteel verschil met alternatieve geneeswijzen. Je kunt CGT dus sowieso niet gelijkschakelen met ‘reguliere geneeskunde’, zelfs al was het er een onderdeel van.

    Latest Posts

    Account

    U ZEI:

    OOK NIET TE MISSEN