More

    RECENTE POSTS

    Stelling van de Dag: De ongeregeldheden van gisteren in Cataloniƫ zijn de schuld van de Spaanse overheid

    Gisteren tijdens het “illegale” referendum over de onafhankelijkheid van de autonome regio CataloniĆ« leek het er even op dat de tweede Spaanse burgeroorlog was uitgebroken.

    Het treurige resultaat tot nu toe: gelukkig geen doden, maar wel 850 gewonden. De door Madrid opgetrommelde Guardia Civil heeft namelijk geprobeerd met harde hand de protesten en de stemgang in meerdere Catalaanse steden te verhinderen. Dat is slechts deels gelukt, want uit uiteindelijk heeft bijna 43% van de stemgerechtigden zijn of haar stem uitgebracht. Van die 43% heeft 90% voor onafhankelijkheid gestemd. Dat is uiteraard een vertekend beeld, want een groot gedeelte van de mensen die tegen onafhankelijkheid zijn, hadden aangegeven niet te gaan stemmen.

    Maar waar ligt de schuld van de ongeregeldheden en het buitensporige geweld door de Spaanse politie? Is het de schuld van de Catalaanse premier Carles Puigdemont, die koste wat kost een referendum heeft uitgeschreven, ondanks dat hij door zowel het Spaanse als het Catalaanse hoge gerechtshof is teruggefloten. Het referendum was illegaal, dus mocht het nooit georganiseerd worden. Of is het de schuld van de Spaanse overheid, die met harde hand een democratisch proces heeft proberen te ontregelen. Ook al zegt de Spaanse premier Mariano Rajoy dat hij met het ingrijpen door de politie tijdens het referendum slechts de wet te heeft uitgevoerd. De rechter had het referendum immers als illegaal bestempeld.

    Dus waar ligt de verantwoordelijkheid? Konden de Catalanen dit geweld verwachten, of had Spanje zich in moeten houden en het referendum gewoon door moeten laten gaan? Dat brengt ons op de Stelling van de Dag: De ongeregeldheden van gisteren in Cataloniƫ zijn de schuld van de Spaanse overheid. Zijn jullie het daar mee eens of oneens? Of ligt de waarheid weer eens in het midden? Jullie immer ongenuanceerde mening mogen weer in de reacties geplempt worden.

    De ongeregeldheden van gisteren in Cataloniƫ zijn de schuld van de Spaanse overheid

    Bekijk het stemresultaat

    Laden ... Laden ...
    0 0 stemmen
    REET DEZE POTS!

    36 REACTIES

    Abonneer
    Laat het weten als er
    guest
    36 Reacties
    Oudste
    Nieuwste Meest gestemd
    Inline feedbacks
    Bekijk alle reacties
    Ketsman
    02/10/2017 - 12:48 12:48

    Als je eigen overheid je in elkaar trapt omdat je democratisch wil zijn, lijkt het tijd voor een andere overheid. Ik heb al dat gezeik liever ook niet, maar ik spreek geen Spaans, voor mij was het toch al een puinhoop. Zodra ze hun bek opentrekken is het oorlog voor mij. Als Nambilonie in de EU wil toetreden, moeten ze gewoon vet lidmaatschap betalen. Dat sluizen wij stiekem dan weer door via een witwasmaffia-constructie naar Spanje ter compensatie, met als voorwaarde dat de anti-democratische regering aftreed. Iedereen blij.

    Ketsman
    Antwoord aan  Ketsman
    02/10/2017 - 18:45 18:45

    En zo begon het. Zo werd heel europa erin betrokken.
    https://nos.nl/artikel/2195903-catalonie-wil-dat-eu-bemiddelt-in-conflict-met-spanje.html
    Ik zou een goeie prijs per uur afspreken. Kunnen we tapijtbommen kopen voor als het niet zo lekker gaat.

    majava
    02/10/2017 - 12:55 12:55

    Beste Reet, je vergeet iets en ik denk dat je daarmee misschien onbewust mensen aan het twijfelen zet. Bij de keuzes die je in je tekst en polletje opvoert mist nog de meest belangrijke. Die dat Madrid gewoon het hele referendum gewoon kon en mocht negeren. Niks geen ME sturen. Gewoon lekker laten uitstemmen en vervolgen niks doen.

    Ik kan geen enkele reden bedenken om maar lekker op mensen in te gaan hakken en bij de haren over straat te sleuren, om de simpele reden dat ze ergens zijn. Ongewapend en zonder agressie. Je kunt dan wel allemaal politieke zaken er bij halen. Het is in essentie niets anders dan niet-geprovoceerd losgaan.

    Ketsman
    Antwoord aan  majava
    02/10/2017 - 13:41 13:41

    Reet geeft juist zekerheid. Sinds ik reet ken weet ik zeker dat god niet bestaat.

    Ds. Ploppo
    Redacteur
    Antwoord aan  majava
    02/10/2017 - 15:35 15:35

    Exact!
    Het enige dat dit referendum duidelijk maakt is hoe (een groot deel van) de Catalaanse bevolking erover denkt. Op zich niks nieuws.
    Op deze gewelddadige manier onnodig ingrijpen, heeft bovendien een averechts effect. Het argument dat het nodig is om de rust terug te brengen, is dus ook onzin.
    De Spaanse regering zou moeten aftreden, maar dat gaat dus nooit gebeuren.

    Bismarck
    Antwoord aan  Ds. Ploppo
    02/10/2017 - 16:05 16:05

    “De Spaanse regering zou moeten aftreden, maar dat gaat dus nooit gebeuren.”
    En wat zou de consequentie van dat weigeren af te treden (of zelfs maar toe te geven dat ze hier verkeerd gereageerd hebben) moeten zijn?

    Ds. Ploppo
    Redacteur
    Antwoord aan  Bismarck
    03/10/2017 - 15:06 15:06

    Nieuwe verkiezingen.. Niet dat dat veel verschil zal maken, net zoals het geen moer uitmaakt of Hennis-plassertje straks aftreedt.
    Meer het principe dat iedere westerse regering die knuppelaars op een groep mensen afstuurt waar geen enkele fysieke dreiging van uitgaat, onacceptabel is.

    Broeder Bolognese
    02/10/2017 - 13:06 13:06

    Hoe graag ik het de Catalanen ook gun, ze hebben het zelf over hun afgeroepen.
    Spanje is ondeelbaar volgens hun grondwet.
    Daarnaast heeft de hoogste rechter van het land het referendum verboden.

    Ketsman
    Antwoord aan  Broeder Bolognese
    02/10/2017 - 13:07 13:07

    Ondeelbaar? Dat ga ik de Columnbianen vertellen!

    Bismarck
    Antwoord aan  Ketsman
    02/10/2017 - 16:25 16:25

    *kuch*Nederlanders?*kuch*

    Weirdoinventor
    Antwoord aan  Broeder Bolognese
    02/10/2017 - 13:27 13:27

    Stond dat zelfbeschikkingsrecht van alle volkeren niet ergens in een internationaal verdrag dat Spanje geratificeerd heeft? Dat zou de situatie legaal wel interessant maken. A-legaal kan je je gewoon afvragen of de grondwet dan niet fout zit. Of natuurlijk of die ondeelbare Spaanse staat misschien geen 800 mensen in elkaar had moeten trappen en dan nog steeds ondeelbaar was geweest, in plaats van de Catalanen zo’n moment te geven waar over 30 jaar films over gemaakt worden.

    Ketsman
    Antwoord aan  Weirdoinventor
    02/10/2017 - 13:30 13:30

    Gi*kuch*braltar!

    Bismarck
    Antwoord aan  Ketsman
    02/10/2017 - 16:30 16:30

    Die willen geloof ik ook heel erg Spanje nog geen greintje soevereiniteit geven (waarschuwing, linkt naar een uitslag met communistisch percentage). Gek genoeg wordt ze daar dat voorrecht wel gegund.

    Ketsman
    Antwoord aan  Bismarck
    02/10/2017 - 17:08 17:08

    Maar was het een deel van Spanje? Of moet het Nederlandse leger er aan te pas komen om te kijken of er gedeeld kan worden?

    Bismarck
    Antwoord aan  Ketsman
    02/10/2017 - 17:17 17:17

    Ik weet niet precies welke kant je op wil, maar in het geval van Gibraltar kwam het Nederlandse leger (of beter, de Nederlandse marine) er inderdaad aan te pas om de huidige soevereine status te bewerkstelligen (in een oorlog die overigens de kiem legde voor het Catalaanse conflict).

    Ketsman
    Antwoord aan  Bismarck
    02/10/2017 - 17:21 17:21

    Ik weet ook niet waar jij het over hebt. Ik heb het over delen. Nu ben ik geen rekenwonder, maar volgens mij is die grondwet verkeerd. Keer op keer blijkt delen mogelijk te zijn. Tests bewijzen het.

    Die grondwet is in strijd met de wet van Murphy.

    Ketsman
    Antwoord aan  Ketsman
    02/10/2017 - 17:34 17:34

    Weest een pragmatist en ruk aan die plop en nootjes. Het is allemaal vooruitgang. Soms moet er een stap terug gedaan worden om te zien of we echt wel zo ver zijn gekomen als we dachten.

    http://img07.deviantart.net/bf90/i/2010/213/e/f/don__t_panic_by_jamesrandom.jpg

    Roel Zwaar
    Antwoord aan  Weirdoinventor
    02/10/2017 - 18:08 18:08

    De centrale regering was al begonnen met het deelbaar maken van haar Catelaanse onderdanen. Anders mep je niet zo hard. Dus eigenlijk zijn zij ook voor opsplitsing, maar dan met enige Nance.

    Ketsman
    Antwoord aan  Roel Zwaar
    02/10/2017 - 18:16 18:16

    Jatog, waarom moet ik altijd van m’n afval afscheiden en Spanje niet. Ik ga sinterklaas straks echt vet op z’n bek slaan.

    Ketsman
    Antwoord aan  Ketsman
    02/10/2017 - 18:28 18:28

    Hoe zit dat eigenlijk juridisch als ik een online deaudsbedreiging doe richting sinterklaas?

    Roel Zwaar
    Antwoord aan  Ketsman
    02/10/2017 - 18:29 18:29

    *animated gif afwacht met tandeloze Sint*

    Roel Zwaar
    Antwoord aan  Roel Zwaar
    02/10/2017 - 18:32 18:32

    Ik zou maar oppassen. Deze Sint komt ook uit Madrid naar het schijnt en heeft een graad in martial arts met zijn staf.

    comment image

    Weirdoinventor
    Lid
    02/10/2017 - 13:07 13:07

    De eerste regeringsleider die reageerde was de Trump van Belgie, volgens hem was er teveel radicaal nationalisme van both sides. De een trapt 800 mensen in elkaar, maar die mensen probeerden dan wel te stemmen in een door hun overheid georganiseerd referendum. Both sides.

    Apekut
    Lid
    02/10/2017 - 13:53 13:53

    First off: die Guardia Civil he, dat zijn dus ontzettend onderbetaalde marechaussees die in het dagelijks leven alleen maar worden ingezet als stadswacht (en zichtbaar gefrustreerd zijn dat de overheid Priussen voor ze gekocht heeft). Is een keer een situatie dat ze voluit mogen gaan – dan kan je ervanuit gaan dat er genoeg frustratie in zit om full retard te gaan op iedereen die in de weg staat.

    Verder heeft de Catalaanse onafhankelijkheidsbeweging wat weg van de Geenstijl/PVV-frusti’s in NL. Kijk, als Geenstijl een poll houdt over of Nederland de EU moet verlaten en Thierry for prezzident, dan kan je ook raden wat de uitslag wordt. Die Puigdemont is ook een soort van Thierry, alleen hebben ze daar geen vleugels…
    Laatste ding is – geredeneerd vanuit Madrid – wanneer je overheidsondermijnende activiteiten kan zien als een staatsgreep of hoogverraad. Als je dit referendum ziet als een soort van staatsgreep, is het gebruik van geweld te verklaren (niet verwarren met goedpraten he….)

    Verder is het natuurlijk wel enorm onverstandig wat er gebeurd is en sluit ik me voor de rest bij majava aan.

    behanger, Musicaldeskundige
    Beheerder
    02/10/2017 - 13:58 13:58

    “Rubber kogels, nee okee, dan blijven we wel bij Spanje”

    Goed argument.

    Ketsman
    02/10/2017 - 14:03 14:03

    Hoe laat zit Rusland erachter?

    Bismarck
    Antwoord aan  Ketsman
    02/10/2017 - 16:36 16:36
    Ketsman
    Antwoord aan  Bismarck
    02/10/2017 - 17:02 17:02

    Oh, dat verklaart alles.

    Ketsman
    Antwoord aan  Bismarck
    02/10/2017 - 17:48 17:48

    comment image
    comment image

    Bobbie rotkop
    Bobbie rotkop
    Lid
    02/10/2017 - 15:36 15:36

    Ik zie hier gewoon twee partijen die als een blind paard de zin door wil drijven. De Catalaanse overheid had dit aan kunnen zien komen, maar ze moesten en ze zouden dat referendum houden. De centrale regering is ontiegelijk dom om zo te reageren, want op deze manier legimiteren ze de afscheidingbeweging. Puur machtvertoon, wat alleen maar averechts kon werken (en dat blijkt). ze hadden dat referendum gewoon door moeten laten gaan en vervolgens duidelijk maken dat de uitkomst voor de wet niet geldig is. Maar ook de centrale overheid moest en zou zijn spierballen laten zien, met deze waanzin als resultaat.

    horrorneefje
    Lid
    02/10/2017 - 16:27 16:27

    Wilde Limburg maar onafhankelijk worden. Dan konden we de ME er heen sturen om iedereen in elkaar te laten heuten die NEE stemde.

    /inhoudelijk mee probeert te doen met de discussie

    Ketsman
    Antwoord aan  horrorneefje
    02/10/2017 - 16:34 16:34

    Gretvrederrie. Ik voel empathie.

    Roel Zwaar
    Antwoord aan  Ketsman
    02/10/2017 - 18:12 18:12

    Hier Kets, om de empathie kwijt te raken. Niet vergeten na afloop af te drogen.

    http://m.gifmania.com/Gif-Animados-Objetos/Imagenes-Hogar/Cuarto-Bano/Jabones/Lavar-Las-Manos-Con-Jabon-89387.gif

    Bismarck
    Antwoord aan  horrorneefje
    03/10/2017 - 13:37 13:37

    Hoera, doen! Sowieso geen slecht idee, iedereen met een eigen taal/cultuur lekker een zelfstandig staatje, onder de paraplu van de EU. Kan Den Haag meteen opgeheven worden (daar schijnt toch alleen maar een nepparlement te zitten) .

    Ketsman
    Antwoord aan  Bismarck
    03/10/2017 - 14:01 14:01

    Altijd weer dat nationalisme en antiglobalisme. Ik zoek nog een nieuwe planeet om op te wonen.

    Bismarck
    Antwoord aan  Ketsman
    03/10/2017 - 23:31 23:31

    Ach dat werkt ook de andere kant op. In Spanje denken de bavianen op de rots dat CataloniĆ« Spanje is en altijd moet blijven (net alsof de grenzen in Europa vroeger niet elke paar decennia veranderden). Dat leidde zelfs tot de prachtige paradox dat een Catalaanse voetballer tegelijk te horen kreeg: “eruit” en “Spanje is jouw natie” (ja wat is het nou?).

    In Nederland dito, daar menen ze om de Ć©Ć©n of andere reden dat Limburg Nederland is en de peroxide gevolgen daarvan hebben we nu toch ook wel gezien.

    Latest Posts

    Account

    U ZEI:

    OOK NIET TE MISSEN