More

    RECENTE POSTS

    Niet Bepaald Het Zonnetje In Huis

    De Solaroad: het fietspad dat elektriciteit opwekt. Via zonne-energie is het de bedoeling dat de strekkende kilometers fietspad zichzelf gaan terugbetalen ondanks de gigantische kosten die gemaakt worden om zo’n stuk wegdek aan te leggen. Dat vinden initiatiefnemers TNO, provincie Noord Holland, Ooms Civiel en Imtech. De enige volledig commerciële partij in dit verhaal is Imtech, de rest zijn overheid en semi-overheid. Na jarenlange laboratoriumtests is op het fietspad bij Krommenie langs de N8 (provinciaal, dus geen gemeente-aangelegenheid) 100 meter Solaroad aangelegd. 21 oktober is dit staaltje Dutch Engineering geopend door een trotse Minister Kamp – en zoals we inmiddels kunnen verwachten van onze staatsinitiatieven gaat het ook hier om een staaltje ongeëvenaarde Nederlandse Degelijkheid. (gatspots van OmeMC)

    0 0 stemmen
    REET DEZE POTS!

    19 REACTIES

    Abonneer
    Laat het weten als er
    guest
    19 Reacties
    Oudste
    Nieuwste Meest gestemd
    Inline feedbacks
    Bekijk alle reacties
    fishbowl
    29/12/2014 - 12:20 12:20

     

    Hark
    Hark
    29/12/2014 - 12:26 12:26

    Ik vraag me ook af of dit de beste manier is om duurzame energie te subsidiëren. Er zijn nog veel, héél veel daken waar geen zonnepanelen op liggen. Die daken voorzien van panelen is veel goedkoper en rendabeler.

    Aan de andere kant, projecten als deze helpen de techniek wel vooruit. Misschien is dit in de toekomst wel een goede oplossing, als alle daken wél al volliggen met panelen bijvoorbeeld. Dat is het wel prettig dat er nu al praktijkervaring wordt opgedaan.

    Dat er nu al vorstschade is ontstaan is een beetje suf, maar het vinden en oplossen van dit soort problemen is dan ook het doel van een praktijktest.

    Xloph
    29/12/2014 - 12:57 12:57

    Solaroad: “Dit is een bekende zwakke plek in 1 element, tijdens de productie ontstaan. De andere elementen hebben de vorst goed doorstaan.”

    Ik zie ook inderdaad maar één kapot paneel, dus niet te vroeg met uw leedvermaak.

    Ds. Ploppo
    Redacteur
    29/12/2014 - 13:10 13:10

    Nee, dit is voor de toekomst geen goede oplossing.
    Kwetsbaar, geen optimale zonne-instraling, gevoelig voor vuil. gevoelig voor schaduw.

    Een enkele hectare braakliggend land levert meer zonnestroom dan 10Km van dit fietspad en is veel goedkoper in aanleg en onderhoud.

    En inderdaad… doe eerst al die daken maar; dan zien we wel weer verder.

    Ome Mc
    Lid
    29/12/2014 - 14:50 14:50

    Het spul ligt er nu, dus veel valt er niet meer aan te doen – en ik ben heel benieuwd hoe dit fietspad zich met winterse omstandigheden qua verkeersveiligheid gaat bewijzen. Maar wat jullie al zeggen: konden we die miljoenen niet beter in dakbedekking steken? Je kunt natuurlijk zeggen dat dit R&D voor de toekomst is, maar we hebben het toch niet over kleine bedragen. Grof gesteld kan je er zo’n 3100 daken mee van zonnepanelen voorzien en dan hebben we het over eindgebruikersprijzen. Die 3100 daken zouden dan 1,67 miljoen kWh per jaar opleveren – toch een aanmerkelijk grotere toevoeging (een factor 59, ruim) aan de productiecapaciteit dan 28000 kWh per jaar die deze 100m fietspad (uitgaande van een breedte van 4m, waar het solar gedeelte van het fietspad volgens mij niet eens aan komt) maximaal op gaat brengen.

    Toxteth O'Grady
    Beheerder
    29/12/2014 - 15:05 15:05

    En op dak fietsen is ook niet zo praktisch.

    Milo
    29/12/2014 - 15:33 15:33

    Ja, laten we vooral geen geld uitgeven aan experimentele projecten! We hebben immers al meer dan genoeg technologische voorsprong!

    /s

    Illuminatus Magnus
    29/12/2014 - 15:41 15:41

    Wat Milo zegt. Experimenteren brengt problemen met zich mee. En het is niet alsof een provincie het ergens anders neer kan leggen, want die hebben alleen maar wegen. De alternatieven zijn namelijk:
    – geen betaalde experimenten meer, en aangezien private partijen weinig zullen willen investeren in dit soort dingen, geen vooruitgang
    – inkopen op goed geluk, en dat wil ook niemand.
    Misschien had het wat goedkoper gekund of beter gecontroleerd, maar verder prima.

    Incator
    Incator
    29/12/2014 - 15:54 15:54

    Ik vind dat experimenten alleen uitgevoerd moeten worden als vooraf bekend is dat ze zullen slagen. Anders is het niet efficient.

    Net jarig geweest
    Net jarig geweest
    Gast
    29/12/2014 - 17:17 17:17

    Dikke misser, Reet. Het is een proeftraject, bedoeld om fouten (denk- zowel als ontwerp- en uitvoering-) boven tafel te krijgen. Nou, die hebben ze nu. Van één paneeltje op het hele traject. Mooi zo. Kan daar een goede oplossing voor gezocht worden. Die ook weer getest moet worden. Dus dat kan ook weer fout gaan. Niet erg, zoiets heet productontwikkeling, Reet.

    Net jarig geweest
    Net jarig geweest
    Gast
    29/12/2014 - 17:18 17:18

    Oh het was er weer eentje van OmeMC, die ook al zo matig uit de time-out-hoek kwam met zijn leedvermaak over de roze buren. Zit je zó te springen om content, Reet?

    Roel Zwaar
    Roel Zwaar
    Gast
    29/12/2014 - 17:19 17:19

    Precies wat Incator zegt. Het is een testfase en dat is ook bij de start (/Seth) aangegeven. De evoluatie moet nog komen, van alle panelen is er EENTJE stuk. Dat vind ik nog meevallen.
    Pas in de praktijk zie je wat het oplevert, waar de problemen vandaan komen.
    Als er nu sprake was van 10 kilometer van dit fietspad dat enkele miljoenen kost en dat niet werkt dan zat ik nu ook verkneukeld “gneh gneh gneh” te roepen, maar voor nu zie ik daar geen reden toe.

    Rennab
    Rennab
    29/12/2014 - 19:00 19:00

    op een nieuw fietspad moet je het leren

    Hangmat
    Lid
    29/12/2014 - 22:03 22:03

    Wat ploppo zegt en een dom experiment op kosten van de belastingbetaler.. Imtech heeft waarschijnlijk alleen meegedaan om tegen een laag tarief te kunnen R&D en. Imtech ook, my god, wat een zakkenvullers- en oplichtersbende is dat. Goed idee provincie! Checken jullie wel even de boekhouding van het project? .. Nono’s. Ik weet wel weer genoeg.. Ik zal er ook dit jaar weer alles aan (laten) doen om zo weinig mogelijk belasting te betalen..

    biermeester
    29/12/2014 - 22:55 22:55

    Experimenteren is natuurlijk verstandig, maar alleen als je het antwoord nog niet weet.

    In dit geval weten we al dat dit niet gaat werken:

    – Het rendement van zonnepanelen dondert omlaag wanneer je ze plat weg legt.
    – Glas is niet geschikt als wegdek (Gaat kapot, krijgt krassen en wordt vies, waardoor het rendement van de panelen nog verder afneemt)
    – Een perfect geïnstalleerd zonnepaneel (onder de juiste hoek etc.), doet er meer dan 5 jaar over voordat hij de energie heeft opgewekt die het gekost heeft om hem te maken. Bij plat liggende, vieze panelen zal dat meer dan 10 jaar zijn. In die 10 jaar mag dat ding dus niet stuk gaan, anders heb je verlies. (En dan heb ik het nog niet eens over het ‘terugverdienen’ van de energie die nodig was voor het maken van het glas voor het wegdek en het stabiel leggen van die dingen, want zo mogen in die 10 jaar natuurlijk niet verzakken!)
    – Dit soort fietspaden zijn vele malen duurder dan een normaal fietspad. Leg dan een fietspad aan met schuine zonnepanelen als overkapping, wat nog steeds goedkoper is en veel meer energie oplevert.

    Hangmat
    Lid
    29/12/2014 - 23:21 23:21

    @biermeester: inderdaad: en mocht er straks een patentje uitrollen vanwege “onverwoestbare zonnepanelen” ofzo ( geen idee waar je die voor nodig zou hebben) gaat imtech er waarschijnlijk nog mee lopen.. Zou me trouwens niet verbazen als imtech uiteindelijk op 1 of andere manier betaald wordt om mee te doen, al was het alleen maar de publiciteit.. de vooruitgangsoptimisten geloven alles tenslotte.. my god what a waste of public money

    Ome Mc
    Lid
    30/12/2014 - 01:02 01:02

    Aan de reacties van sommigen hier zou je ook denken dat ik de pilot compleet tot de grond toe afgebrand heb, in plaats van een licht sarcastische post over een kapot zonnepaneel als gevolg van een productiefout die, volgens TNO, al bekend was (waarbij het mij een raadsel is waarom je die dan toch neerlegt, want als je al weet dat er een fout in zit, ben je niet bepaald nieuwe kennis aan het opdoen door het stuk te laten vriezen).

    Verder geeft Biermeester een aantal punten aan die van waarde zijn. Zeer van waarde trouwens, omdat het allemaal punten zijn die Kamp in zijn openingstoespraak m.b.t. dit fietspad noemde: de productiekosten, de onderhoudskosten, het rendement: de eerste twee moeten omlaag, de laatste omhoog. En dan zijn vervuiling en slijtage dingen die “getest” moeten worden. Eerder dan dat wordt het geen commercieel vatbaar product.

    Ik zeg niet dat het niet kan. Ik zeg niet dat we niet in vooruitgang moeten investeren – daar ben ik juist een voorstander van. Ik ben fan van projecten als de Delta-werken, de Afsluitdijk en als je het ontstaan van bepaalde steden niet meerekent: Flevoland. Maar dit is zo’n typisch project waar de efficiëntere alternatieven voor het oprapen liggen en de haalbaarheid twijfelachtig is. De enige commerciële partij is het nagenoeg failliete Imtech, en het leeuwendeel van de investering is gewoon belastinggeld. Dan kan je wel zeggen dat commerciële partijen zoiets niet willen ontwikkelen, maar de huidige fase heeft 3 miljoen gekost: veel geld, maar voor een revolutionair met commerciële potentie over de hele wereld helemaal geen absurd bedrag.

    Dus dan is toch de vraag: waarom moet dit met overheidsgeld? Het is geen éénmalig project dat geen reproductiepotentieel heeft, maar een maatschappelijk nut dat qua waarde de kosten overstijgt. Het is geen investering die een private partij in dit gebied niet makkelijk zou kunnen dragen. Het is, op z’n best, momenteel een inferieur alternatief voor een reeds bestaande oplossing. En voor zover ik het begrepen heb hangt de uiteindelijke effectiviteit van beide behoorlijk af van de productie van silicium, dus je zou denken dat als er dan ergens 3 miljoen in gestoken wordt, dat een techniek is waarbij we uitgaan van meer rendement – en niet minder.

    Hark
    Hark
    30/12/2014 - 11:00 11:00

    @biermeester het duurt geen 5 jaar voor je de energie hebt opgewekt die het gekost heeft om een zonnepaneel te maken, maar 1,5 jaar. Ik denk dat je dit verwart met de terugverdientijd voor particulieren?

    Roel Zwaar
    Roel Zwaar
    Gast
    30/12/2014 - 13:54 13:54

    Teering, waar hebben we het over. Enig idee hoe de ontwikkelingen zijn gelopen van windmolens? Wat daar de kosten van zijn geweest en wie dat betaald heeft?
    Je hebt het niet over iets wat de begroting van dit land ook maar enigszins zal beïnvloeden verhoudingsgewijs.
    Asfalt dan. Shit, dat spul slijt. Wordt glad met ijs en sneeuw (och ach och), moet dan weer worden bestrooid van uw belastingcenten met zout en dan blijkt het na de winter evengoed kapot te zijn gevroren. Laten we maar vast een advocaat er op zetten (kost toch niks) om ervoor te zorgen dat dingen die enigszins met vooruitgang te maken hebben vooral niet gepusht worden door de overheid met uw maar vooral (en altijd) MIJN belastingcenten. We sluiten universiteiten waar ze onderzoek doen naar de haalbaarheid van nieuwe technieken want hey, laat het bedrijfsleven (waardoor u alleen maar indirect zelf investeert maar u doet het wel) dat maar ophoesten. Dat bedrijfsleven gaat straks ook natuurlijk uw reet afvegen als u in een commercieel verzorgingstehuis uw laatste adem gaat uitblazen.

    Latest Posts

    Account

    U ZEI:

    OOK NIET TE MISSEN