Gisteravond werd bekend dat de gemeenteraad in Maassluis akkoord ging met een noodverordening van drie weken. Dat is geheel volgens het boekje.

De noodverordening zelf staat netjes gepubliceerd op de website van de gemeente. Hoe kan het dan dat we via media als Nu.nl, de Volkskrant, Powned en de altijd betrouwbare Telegraaf lezen over een noodbevel van drie weken? Het ANP levert foute informatie aan. Als we naar de artikelen kijken zien we variaties op het volgende:

Burgemeester Edo Haan van Maassluis heeft een noodbevel van drie weken afgekondigd in de onrustige wijk Burgemeestersplantsoen.

De tekst is per website anders geschreven, maar de opbouw en bewoording komen op hetzelfde neer. Onderaan een aantal van de artikelen gaat het daarna nog een keer fout:

Een noodbevel is een zwaarder middel dan een noodverordening.

Het tegenovergestelde is waar. Een noodverordening is breder en moet juist daarom door de raad goedgekeurd worden, terwijl een noodbevel afgegeven kan worden door de burgemeester tegen specifieke personen zonder dat daar over gestemd wordt. Een simpele factcheck had natuurlijk de fouten voorkomen, maar in plaats daarvan leest u op een groot deel van de nieuwssites nu volstrekte onzin.

Update

Enkele minuten na het plaatsen van dit bericht heeft het ANP een correctie uitgestuurd. Daarin werd in ieder geval gecorrigeerd dat er gisteravond een noodverordening werd uitgevorderd.

Reaguur dan!

Je kunt als eerste reaguren

Laat weten wanneer
avatar
wpDiscuz